Recent Posts

Terima kasih kepada kawan-kawan yang sudi jengah sini. Sudi-sudikanlah tinggalkan komen kawan-kawan kat sini ekk..terima kasih kepada yang selalu kongsi resepi-resepi ngan kita yang baru belajar ni. Sangat-sangat menghargainya....Semoga silaturrahim akan bertambah erat walaupon hanya di alam maya.

Jika ada yang berminat mengoder saya sedia menerima tempahan kek, cupcake dan Tat. Jika ada yang berminat untuk mengoder produk-produk homemade saya sila PM ke FB saye yer. Terima kasih.

Monday, January 25, 2010

Oreo Chesse Cake againn......and again....



Kek yang dh berkurun baru terjadi buat sekian kalinyaaa....Oreo Chesse Cake resepi kak Ummi Kuantan ni mmg menjadi pojaan seisi umah...dok tangguh2 sampai oreo tu dh dikebas anak2...beli lagi oreo tp dom peram.....x sempat nk buat...cream cheese tu lagi la lama dok bertapa dlm esbok aku tu...so ari sabtu tu aku gagahi jua buat sbb dh lama teringin sgt nk mkn tp x sempat nk buat..
.buat kak suzi...hg jgn jeles na sbb td aku mkn ngan kak ila kat umah....kihkihkih.....
papepon makasih yg tak terhingga buat Kak Ummi sbb share resepi yg marveles nih..aku sukaaaaa......
Resepi asal dari Joyce (Jthorge) . Kak Ummi kite CnP dari dapoq akak...minta halal ekk...tq


Bahan:-
30 keping oreo cookies (buang cream tengah) - kisar halus
1/4 cawan butter - cairkan
Bahan Filling:-
16 oz (2 cawan) cream cheese - lembutkan
1/2 cawan gula halus
1/2 sudu teh esen vanila
1/2 cawan sour cream
2 biji telor
1 cawan oreo yang dicincang halus





Cara Menyediakan:-

Base :- gaulkan oreo kisar dengan butter cair rata-rata. Tekan dalam loyang yang telah digris dan dialas. Pre-heat oven pada suhu 180 Celcius.

Filling:- Pukul cream cheese, gula dan esen vanila dengan kelajuan sederhana hingga benar-benar sebati. Masukkan sour cream dan pukul sebati. Masukkan telor satu persatu dan pukul sebati. Kemudian masukkan oreo yang telah dicincang halus tadi, kaup balikkan hingga rata. Bakar secara "steam bake" (letak loyang adunan dalam loyang lain yang berisi air) pada selama 45 minit/hingga bahagian tengah benar2 masak. Sejukkan sekurang-kurangnya selama 4 jam/bermalam



Udang bercili



Yuhuuuu.......arini haku nk nayang udang saiz xxl plak..ekekeke...sekoq jek sempat sanp gambaq..yg lg sekoq dh dingap olen mr. hubby my laling maaa....kih3..ni pon mmg bahagian aku nyeee...kalo dak dh selamat la. Menu dinner smlm..buat yg ringkas dan cepat jek...punya la berselera Mr. Hubby ngan sikakak makan nasik sampai x ckp nasi yang aku masak smlm....perghhh..cam x caye jek...so nila resepi ringkas tahap gabanku ituu..layanzzzz..

Bahan kisar

  • 3 ulas bawang merah
  • 1 ulas bawang putih
  • 2 biji cili hidup
  • 3bj cili padi
  • 1/2 inci kunyit idup
  • 1/2 inci halia
bahan2 lain

  • 2 ekor udang saiz xxl
  • minyak masak
  • 1 ulas bawang besar (potong bulat)
  • garam sekucup rasa
  • 1/2 sudu teh gula
Cara-caranyaa:

  1. Gaulkan udang bersama garam dan kunyit.
  2. Panaskan minyak. Goreng udang. angkat dan toskan.
  3. Gunakan minyak goreng udang tadi utk menumis bahan kisar.(kalo minyak terlalu banyak buangkan separuh)
  4. Masukkan bahan2 kisar dan goreng sehingga wangi dan agak pekat.
  5. masukkan garam dan gula secukup rasa.
  6. Masukkan udang dan masak sehingga kuah pekat (ikut citarasa masing)
  7. masukkan bawang besar yang dipotong bulat td.
  8. siap.angkat dan bleh la makan.
Korang paham kerrrr apa haku tulih ni...ha..nasib la...x reti aku nk tulih2 resepi.pandai2 korang lerr...haku ni main campak2 jek.....ekekekekek...

Sunday, January 24, 2010

Ayam Panggang dan Bla..bla..bla



Assalamualaikum sumeee.....salam dpagi Ahad...haku nk tayang ayam jek,,,,,mueheheehee...jgn jeles ekk...kejadian ini telah berlaku pada ptg khamis yg lalu...kihkihkih...x de la...haku panggang ayam ni buat dinner kami utk mlm Khamis....selain ayam daging pon aku panggang gak buat Mr. Hubby...dia x bopa minat ngan ayam...so nk bg fair buat 2-2 senang kan....erm...resepi aku pakai tuang ja apa yg terlintas...maklumla...siketoi kecik aku tu rajin nk nolong haku kat dapoq.So sambil bebel2 kat dia aku blasah ja taruk apa yg terlintas kat pala hotak aku.hehehe....simpan dlm peti ais semalaman...ptg khamis tu blk keja terus bakaq ja...aku bakaq atas dapoq gas jek...

Ari jumaat cam biasa lerr...ari cuti kat Utara nih...so lumrah la segalanya nk dibuat aritu...pepagi lps bgn...siap2 sarapan boypren haku (dia keje di perlis so keje ari juamaat) mula la start nk membasuh baju, sambil kemas2 umah apa yg patut...yg pasti bukit baju yg dh nk sama tinggi ngan haku tu wajib ditarah arini..ekekekeke...nun seround plak yg basuh mau pengsan aku nk melipatnya...nape la x de mesin lipat baju...kalo ada la sahih haku la org pertama yg membelinya...perkara paling boring...LIPAT BAJU..tensen2...kalo masak takpe lg...masalah btuiii.Sikakak dh pegi umah tok tdo sana.So tinggai la haku ngan si adik kat umah...

Ari sabtu dok umah lepak2...ptg tu g amik kakak kat umah tok sbb arini sekolah...lps amik kakak terus p PM Jitra shopping2 brg2 mentah....best woo....sume bahan2 segar jek...lps bli ikan, udang dan bla3( haku bli udang besaq 2 ekoq RM14. perghhhhh).....kami g mkn n blk....sampai umah simpan2 brg yg dibeli...siang ikan sume siap2 sambil bebel kat si adik (si adik ni suke la sgt main kat dapoq...abis bawang, rempah2 kari dia tolong aku kelaih..tensen2)..masuk dlm esbok.senang blk keje kang terus jek haku msk...cpt sket bley mkn...muahhahahaha....isk3...panjang la pulak aku merapu2 arini....



Aksi2 sikakak bila disuruh berposing....camni la slalu bila nk bergambar...

Thursday, January 21, 2010

makan..makan..makan.....

Burp...alhamdulillah..kenyang yg amat arini.....hehehe arini ari mkn2 tanpa henti.Kenapa aku ckp camtu??? sbb aku asik maaaakannnnnn...ja arini..pg mkn nasik Lomak, tgh mkn nasi campor....pastu pekena eskrem 2 batang (eskrem pedepop), pastu ni dok melahap bubur durian plak...haku tergode nengok kat Kedai Makan Laka Kona tu...perghhhhh...bau ngancam abisss...so aku tapau la blk opis...(tamaknyaa akuu)isk3...rasa2 dh baca Bismillah td....(buruk btui mkn kan?)

Lps lunch td masuk2 opis nengok aircond x dak..perghhh....hangat tahap gaban nihhhh...masalah btul la...potong jek nk wuat keja pon ilang konsentrasi (alasan jek tuhh)sbb tu aku asik mkn jek..ilangkan tensen..ngeeeee.




mee goreng ni nk enterprem gak...menu dinner ari selasa lps...lupa nk upload gambaq...tp aku rasa x ckp basah aarrr sbb musim panaih kan...muaahahahaaaa....

mee ni tragedi sket arr sbb terlebih garam daaaa...dh slalu ada jek suara2 sumbang yang dok komplen x rasa garam..skali nah...tp masih boleh dingap lg....kenyang gak la masin2 pong...blasah jekkkkk.......Makan3


Monday, January 18, 2010

Jalan2...pastu makan


hehehe...seronoknya..rambut si adik dh bleh ditocangkan...aku sukee2.....gambaq ni amik smlm dalam kereta masa nk g ronda2....



Sikakak tgh posing ngan beg baru...sume nk kaler pink...dr beg, pensil box, pensil sume pink...ni baru blk dr kelas KAFA



Masa blk kg aritu..singgah cari mkn kat Old Town Kopitiam kat TESCO sg. Petani..mr.hubby yg ajak mkn cni..kalo aku takut jek nk msk...cam mahai jek...hehhe..tp dh org pelawa..balun jek....




Ni order Mr.Hubby...Nasi lemak.....haku yg hentam lebey sbb sedap sgt sambai tumis dia...mmg mengamcam habiss..pergh....i like...



ini hamba yg punyaaaa....asam laksa...manyak gilerr.....penat nk menghabiskannya....
mcm2 lg yg oder...tp x sempat snap....

Gulai Daging Cincang



Ni menu ari jumaat..ssh gak nk jumpa daging cincang ni....haku mmg malas nk p cari kat market pekan Changloon..ramai sgt org..pas2 ssh plak nk park keta..pastu nk kendong 2 ketoi tu...oh tidakkk...
yg ni pon MY FIL yang bg..hehehe..sayang MY FIL...so....lama dh dok teringin nk buat gulai....terus on jek....punya la mkn nasi bertambah2 ngan mr.Hubby...kehkehkeh....haku mmg suke gulai camni.....gulai biasa jek...tp mmg menyelerakan bg haku....so layanzzzz.....

Koewteow Kerang Versi Haku.....



Yang nih haku rasa2 menu dinner ari Khamis lepas kalo x silap...sbb haku dh naik cemuss asik mkn nasik ja....pas2 nampak plak kerang tu..terus decide buat koewteow kerang versi aku...yg syoknya lps rebus kerang tu..kopek isinya dh separuh masuk dlm mulut hakuuu...muahahahahaa...resepi x yah la no.....kwn2 sume lg terer dr haku..aku main campak jek apa yg ada.....dap plak boh toge tu......nyum3....jemput2...sila2 la pakat amik srg secamca.....hehehee

Ikan masak Taucu



Menu tahun bila ntah...sampai lupa bila membuatnya...tp yg igt sedap la masak taucu nih....x sangka plak kena ngan tekak haku...masa g Tesco tu nampak plak sos taucu nih...terus sambaq sbb dh lama teringin nk cuba resepi niii...haku skodeng kat umah kak Hana Jepun nunnn..jauh wooo...resepi asal dr chef Glamour Kita...Cik Mat Gebu. Dh lama bebeno x dan nk update n upload gambaq2......bz semedang ja skrg..tensen2.....so arini korang layan je la kalo kuar n3 berpusu2......muahahhaaa...tgh kemaruk nk wuat n3.....layanzzzzzzz

Bahan-bahan

5 - 6 ekor ikan gelama (atau apa2 ikan yang digemari)
1 biji bawang besar, hiris bulat
3 ulas bawang putih, diketuk
1/2 inci halia, diketuk
2 biji cili hijau, hiris - hana tmbh cili padi bijik2
1 camca besar sos tiram
1 keping asam gelugor
1 1/2 camca besar taucho
1/2 inci belacan + 1/2 cawan air, ramas hingga sebati
1 cawan air
Garam dan gula jika perlu

Cara-cara

1. Siang ikan, cuci bersih, kelar2 dan lumur dengan kunyit dan sedikit garam, gaul rata dan goreng hingga masak. Angkat dan ketepikan.
2. Tinggal kan dalam 3 camca besar minyak masak, tumis bawang besar, bawang putih, halia dan cili hijau hingga harum, masukkan belacan + air, sos tiram dan juga taucho. Kacau rata dan masak hingga terbit minyak.
3. Tuang air dan masukkan asam gelugor. Bila mendidih, masukkan ikan dan juga sedikit gula. Masak perlahan hingga kuah pekat sedikit, rasa dan jika perlu tambah sedikit garam. Angkat dan hidangkan segera.

Dalam Hati Isteri......

Saje nk share ngan kengkawan...dpt email ni dr kwn2 juga...cam menarik...cam ada yg betul jerrr.....hehee


“Kalaulah sang isteri boleh bersuara”… Sekarang ini, ramai para suami yang ambil mudah dan mengabaikan tanggungjawabnya sebagai ketua keluarga. Sikap ambil mudah dan tidak peduli suami ini menyebabkan banyak masalah rumahtangga yang timbul.


Rumahtangga yang sepatutnya menjadi tempat istirehat, tempat bermesra, tempat mendapat kasih sayang, tempat yang dapat memberikan ketenangan pada si isteri dan si suami, telah menjadi sebaliknya. Tiada lagi harmoni, tiada lagi ketenangan, tiada lagi kebahagiaan yang dapat dirasai dalam kebanyakan rumahtangga sekarang. Mengapa ini terjadi?

Salah satu punca utama yang menyebabkan kita tidak dapat merasai ketenangan, tidak merasai kebahagiaan dalam hidup berumahtangga ialah kerana disebabkan kegagalan suami berperanan sebagai suami yang mithali.

Saya kongsikan 21 pesanan isteri yang suami tak perasan supaya kita semua dapat ambil pengajaran dan manfaat daripadanya:)

  1. Selalulah menghargai usaha dan penat-lelah isteri, terutama isteri yang bekerja dan sama-sama terpaksa menanggung hutang suami.


  1. Bila isteri bercakap, pandanglah mukanya dan buka telinga luas-luas. Biar apa yang dikatakannya masuk telinga kanan dan tersumbat di telinga kiri. Sambil tu otak suami kenalah memproses informasi yang diterima daripada isteri dengan bijak serta prihatin.


  1. Jangan sekali-kali membandingkan masakan isteri atau cara isteri menghias rumah dengan mak anda kecuali masakan/cara menghias isteri anda lebih baik dan canggih daripada emak anda.


  1. Jangan demand seks sekiranya isteri tak ada mood atau letih. Agama suruh kahwin bukan sernata-mata untuk penuni nafsu syahwat saja.
  2. Kalau pasangan dah ada anak, sama-samalah menjaga anak. Benih daripada suami juga. Ada suami, isteri sedang makan disuruh cebok kencing-berak anak sedangkan suami duduk tersandar kekenyangan macam maharaja.


  1. Jangan sekali-kali duduk tersandar depan TV atau relak-relak sedangkan isteri bila balik dari kerja, buka saja kasut terus masuk dapur, memasak, mengemas, membasuh, kejar anak dan sebagainya. Berbulu mata dan sayu hati isteri bila kami tak cukup tangan nak menguruskan rumah tangga sedangkan suami lepas tangan.


  1. Sekiranya suami makan dahulu, tinggalkan sedikit lauk untuk isteri. Jangan bedal semua, sampai giliran isteri yang tinggal ekor ikan sekerat, janggut sotong, ekor tauge. Frust, tau tak!


  1. Kalau nak ajak member ke rumah, beritahu isteri dulu, kalau boleh sehari-dua lebih awal. Jadi bolehlah dia memasak yang best-best dan mengemas rumah cantik-cantik. Bayangkan perasaan isteri kalau tetamu datang terpacak sedangkan kain-baju masih berlonggok belum sempat dilipat, permainan anak masih berselerak dan isteri cuma masak mi segera saja (bukan soal malas masak tapi nak tolong jimatkan perbelanjaan keluarga)


  1. Jangan sekali-kali menyakat isteri tentang saiz badannya yang sihat atau semakin melidi. Tengok body sendiri dalam cermin dulu.


  1. Jangan kentut depan isteri. Hairan ya, masa bercinta dulu kenapa boleh kontrol kentut?


  1. Hormatilah ibu-bapa dan ahli keluarga isteri walaupun anda cuma main wayang bodek mereka masa nak rnengurat isteri anda dulu. Jangan sekali mencaci mereka walaupun secara bergurau.


  1. Jangan kedekut dengan isteri serta keperluan rumah tangga. Sekali atau berkali-kali kala tolonglah membeli minyak masak, bawang, lada, sayur dan sebagainya.


  1. Jagalah maruah anda sebagai suami dan lelaki. Selagi boleh, Jangan bebankan isteri dengan masalah kewangan anda. Selalunya perempuan ni, semakin suami”degil” tak nak minta pertolongan. selagi itulah dia rela nak tolong (lainlah kalau anda kahwin dengan perempuan kedekut!.


  1. Jangan bersepah dan bersikap pengotor. Dah buka baju, letakkan dalam bakul baju kotor, dah cungkil gigi, buanglah dalam bakul sampah, bila dah guna ubat gigi, bubuh, balik penutupnya, dah ambil sesuatu barang, simpan balik di tempat asal. Susah sangat ke?


  1. Rajin-rajinlah bertanya isteri kalau dia perlukan bantuan anda dengan kerja rumah/menjaga anak. Tapi jangan tanya dua tahun sekali. Jangan tunjuk rajin bila ada tetamu di rumah saja.
  2. Hormatilah isteri anda sebagaimana anda mahu dihormati. Mereka pun manusia. Allah berikan banyak keistimewaan kepada para isteri tapi diputar-belitkan tafsirannya oleh orang lelaki untuk kepentingan diri sendiri.
  3. Jangan main kayu tiga. Main lain lagi tak boleh. Kalau isteri anda yang buat, tentu anda tak boleh nak bertolak ansur. Jadi mengapa isteri anda kena bertolak ansur kalau anda buat?


  1. Kalau isteri nampak tak sihat, cepat-cepatlah bawa jumpa doktor. Tunjuk-lah anda mengambil berat tentang dirinya.
  2. Berusahalah dengan ikhlas untuk mempertahankan keharmonian rumah tangga. Jangan buat apa yang isteri tak suka. Percayalah, kalau suami buat baik sekali dengan isteri, isteri balas sepuluh kali.
  3. Berbincanglah dengan isteri sebelum sesuatu keputusan dibuat. Walaupun suami megah ada kuasa veto, tak Jadi bapok kalau pendapat isteri diambil kira. Pokok pangkalnya ialah timbang rasa dan saling menghargai. Cubalah ketepikan ego yang keterlaluan. Bukannya laku bila dah mati nanti.


  1. Jangan buat tak tahu kalau isteri merajuk atau berkecil hati. Kalau perlu minta maaf, minta maaf, kalau perlu pujuk, pujuk. Hati orang perempuan ni sensitif. Kalau isteri rasa suami tak ambil kisah, perasaan bagai dihiris-hiris. Perkara yang dipandang remeh oleh suami boleh menjadi kanser kepada isteri. Kepada para suami khususnya dan kaum lelaki amnya, janganlah dianggap masalah hati dan perasaan orang perempuan ni enteng sahaja. Kalau kita orang semua pakat mogok, anda juga yang rugi!

Semoga saya dan semua para suami semua berlapang dada dan dengan hati yang terbuka menerima permintaan dan pesanan isteri ini. Semoga saya dapat amal apa yang diperkatakan. InsyaAllah

nuff

Categories

acar (1) anak-anak (4) Apam polkadot (2) asam pedas (2) award (2) Ayam (5) biskut (7) BM (1) Brownies (5) bubur (6) buku (1) Cake (86) Cake Deco (1) cake in jar (7) Cerita (1) Cheesecake (14) coklat (2) contest (1) cream puff (2) cupcake/Muffin (27) Daging (7) Dalca (1) Dessert (12) GA (2) Hantaran (1) Ikan (24) Info (6) Jalan-jalan (2) Jualan (1) Kek (24) Kek Lapis (5) Kerang (1) kuih muih (31) Lauk Pauk (45) Mak (1) makan (1) mee (26) Mengandung (1) Minuman (4) muffin (2) muhasabah (1) Mutiara Hati (1) Nasi (9) oven (1) pasta (1) Pizza (4) Puding (2) Pulut (1) Raya (1) Roti (20) Sayur (16) Seafood (14) sotong (4) Steamboat (2) Story mory (141) Sup (7) Tart (27) tat (7) tiramisu (2) Tools (1) Triffle (4) udang (6) Western (3)