Recent Posts

Terima kasih kepada kawan-kawan yang sudi jengah sini. Sudi-sudikanlah tinggalkan komen kawan-kawan kat sini ekk..terima kasih kepada yang selalu kongsi resepi-resepi ngan kita yang baru belajar ni. Sangat-sangat menghargainya....Semoga silaturrahim akan bertambah erat walaupon hanya di alam maya.

Jika ada yang berminat mengoder saya sedia menerima tempahan kek, cupcake dan Tat. Jika ada yang berminat untuk mengoder produk-produk homemade saya sila PM ke FB saye yer. Terima kasih.

Wednesday, February 24, 2010

Banana Butter Cake



Projek smlm sbb gatai tangan nk membaking. Resepi ku cilok dr dapoq Chef Pames kita Sapa lg kalo bkn Cik Mat Gebu. Haku mmg suka cilok resepi dia sbb slalunya sesuwai ngan tekak kg. haku nihhh. Kite masak dlm loyang jek sbb maleh dh nk tuang masuk dlm cawan cc tu. Kek niss mmg gebusss tahap gabansss. Haku sukeee sgt.Kita terus ke resepinya yg di CnP lagi dari blog tiffinbiru...tq CMG.zasssssssss


BAHAN-BAHANNYA :-)
4 biji telur gred "A"
100 g gula halus
1/2 camca teh ovallate
120 g tepung protein rendah (mat belasah guna tepung gandum)*
1/2 camca teh baking powder*(*digaul rata dan ayak)
85 g mentega, dicairkan dan biar sejuk
120 g pisang embun#- haku balasah guna pisang tanduk
1/4 camca teh soda bicarbonate#
Secubit garam#(#dilecek hingga hancur)



CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Putar gula halus dengan ovallate hingga rata. Masukkan kesemua telur dan putar hingga kembang dan pekat. Pada kelajuan perlahan, masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis, gaul rata.
  2. Masukkan pisang lecek, putar lagi dan akhir sekali masukkan mentega cari dan gaul rata menggunakan spatula.
  3. Isikan ke dalam acuan muffin 3/4 penuh dan bakar pada suhu 180C selama 25 minit atau hingga masak. Biar kek sejuk dan hias ikut kreativiti masing2. Jika menggunakan loaf tin atau tin bulat panjangkan masa membakar 20 - 25 minit lagi atau hingga masak......

Kain utk Langsir baru hakuuu


Ni lah kain yg haku beli nk buat Langsir....



Tadaaaaaaaaaa...N3 ni Khas aku tujukan buat kak Suzi (mamasyaza-conteng2 hidup). Kak Haku dh tayang nih kain tirai aku yg masih dok jd kain. Jauh ni haku beli. Nun beli di Segamat, Johor nun.Ntah bile le nk jd tirai. kih3...takpe2..janji material dh ada...kena tgg gaji bulan depan la nk beli bahan2 lg...alang2 nk buat kena la bg aku berkenan.heheheheee.....haku mmg berkenan tahap gaban dh kain putih bunga oren tu....yg kain jalur2 pilihan mr. hubby. Kalo hikutkan hatiku aku suke putih sumeeeee...nampak bersih jek kan...(isk3 mcm la aku ni rajin sgt nk membasuh). yg tirai jarang2 tu haku kebas kat Nilai 3. Tu jek yg haku bli pon...mn ada bajet manyak maaa...tu pon sekeping rm29.90 tuuu. Haku rembat 4 keping. ckp la utk tingkap umah haku tuuuu....bkn manyak pon tingkap...bila dh jd tirai nnt aku tayang len..kih3.skrg tgh dok servey paten yg sesuai ngan jiwa haku. Haku suke yg simple pastu cantik dan sedap mata haku memanjang.....Ermmm ade ke ekkk..tp adala satu paten tu haku mcm terbekenan jek...tgk la camna nnt..k bye.

Kueteow Kung Fu Kak Hanieliza



Salam sumeee....haku x perasan yg haku x post n3 nih...dh berkurun upload gambo...kihkihkih..lupe plak mokcik...terjadinya kueteow ni sbb dh tertengok CMG kita la dok tayangggg ja kat blog dia...isk haku mmg pantang....pantang tgk...nak2 ari sabtu mlm tu haku merajinkanlah diriku ini utk buat. Sedapp...haku sukeeeeee.....cuma dh terlebey garam sket.Haku campak jek apa yg ada sbb aku dh tahan g nk mkn kueteow nihhh. So selamat la sudahhhhhhh. CMG kite CnP lagik lg blogmu itewwwwww. Resepi asal dari buku masak Kak Hanieliza.Tq sbb slalu share resepi yg marebeles dan glames2 buat rujukan kami untuk dicilok...okesss layanzzz....

BAHAN A :-)
500 g kuetiau
5 biji telur

BAHAN B :-)
100 g udang basah, dibuang kulit
150 g daging ayam, dihiris (tak letak sebab tak de)
100 g sotong, dibersihkan, hiris (tak de dalam resipi asal)
100 g sawi kailan, dipotong (mat ganti dengan kobis)
100 g bunga kobis, dipotong
100 g lobak merah, dihiris
3 ulas bawang putih, cincang halus
2 camca besar minyak masak
2 camca besar tepung jagung (mat letak 1 camca besar je)*
1/2 cawan air*(*dibancuh rata)
1 cawan air rebusan ayam
2 camca besar sos tiram
1 camca besar lada sulah
Garam secukup rasa

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK KUAH :- Panaskan minyak dalam kuali dan tumis bawang putih hingga kekuningan. Masukkan udang, sotong dan ayam. Tuang air rebusan ayam, lada sulah, sos tiram dan lobak merah. Bila mendidih, masukkan bunga kobis dan bancuhan tepung jagung, kacau rata dan masukkan kailan tadi. Biar mendidih perlahan dan tambah garam secukup rasa. Jika suka boleh tambah belahan tomato, matikan api. Ketepikan.
  2. UNTUK KUETIAU :-Panaskan minyak, kemudian goreng telur bersama kuetiau dalam kuantiti yang sedikit sehingga agak garing (biar kuali panas betul2, kalau tak kuetiau melekat, atau guna kuali non-stick), kemudian alih ke dalam bekas sesuai (mat tambah sedikit kicap cair masa menggoreng, anggaran 100 g kuetiau = 1 biji telur)...
  3. PENYEDIAAN KUETIAU KUNG FU :- Isi kuetiau dalam bekas sesuai, tuang kuah bersama isi2 nya. Kalau suka hias dengan hirisan daun bawang, bawang goreng dan hidangkan segera bersama cili hijau jeruk atau cili kicap. Hidangkan panas2....

Monday, February 22, 2010

Msk Lemak Cilipadi n Bla blabla



jeng jeng jenggggg...ni la menu mkn mlm kami ari khamis lps...dh basi pon .hahahhahhaa....nk buat camna kan haku kan bz semedang..hahahahaa...bz cuti, CNY aku yg lebey2 cutinya. P jalan2 ke N9 umah my SIL. Kami p skali ngan MY MIL tp sekeping gambaq pon x dan nk snap.pastu g jalan2 ke nilai...wuihhh...rambang mata bg haku yg pertama kali menjejak kaki kesitu...sib bek la x dak duit..kalo tak mesti dh habih duit shopping.ISkkkkk..dh melalut nihhh...
Masa g umah my SIL diorang bawak kami g jalan2 kesegamat.Pastu my SIL ajak singgah Jakel Segamat tu. Haku dh terbekenan kat kain langsir. Masalah btul.Tanya Mr. Hubby dia bg green light, apalagi haku kebas aaa habuan nk buat langsir umah aku.Tp untung la Umah aku tu x byk tingkap pon.kuartes katakan..kekekekkeekkee....x de la sampai ribu2.tp aku x dan nk potong lg. Dok tgh cr idea nk buat paten apa.Manyak sgt paten la nih...x tau nk buat yg mana satuuu....kain pasang pon haku kebaih sampai 4 psg..perghhhh.masa bila la kau nk potong buat baju pon haku x tau. Masa x mengizinkan lagi.Taakpa sabaq naaa ..sabaq. Ada can ja haku proses mende2 tu...hoh.panjangnya la bebelan haku pada ari ini.dh aaaaa..baca yang ni dulu.

Pau CMG



Cubaan pertama aku menguli pau...ni kes tak tahan godaan tgk kat dapoq kak ummi kuantan ngan Mak lang Azie...x tahan btul tgk pau diorang gebus2 skali. Haku pon dgn semangat yang berkobar-kobar blk keja ari khamis tu terus uli pau.Sementara tgg pau naik sempat la aku masak utk mkn mlm.Haku masak yg sempoi2 jek.ari keja kan mn dan nk masak yang havoc2....so lps selesai masak tibalah masa untuk membentuk pau...ni la yg termampu aku buat..haku hentam letak atas kertas cc jek.maleh nk gunting2 dh. Tp x tau la saipa pau aku cam nk bantat skit x bopa nk gebu cam sifu2 tu. Tp ok la bg aku yg x penah buat..habih gak kami telan..muahahahaa...resepi asal dr CMG yang glamessss tu....CMG kite CNP jek..maleh nk taip dh..halal ekkk.....

BAHAN-BAHAN:
  • 240 g tepung Hong Kong (Tepung halus)
  • 1 tsp Double Acting Baking Powder + 1/2 s/t garam (aku letak baking powder biasa ja)
  • 1 tsp yis
  • 25 gm shortening
  • 100 ml air suam *
  • 30 g gula halus *
  • 1/2 tsp cuka *

CARA-CARA :

  1. Dalam satu bekas, masukkan tepung Hong Kong, double acting baking powder + garam, yis dan lemak sayur.
  2. Gaul ramas hingga adunan menjadi seperti serbuk roti.
  3. Campurkan bahan yang bertanda *
  4. Masukkan air yang bercampur dengan cuka dan gula.
  5. Adun hingga menjadi doh yang lembut dan elastik (kurang lebih 15 minit, jika guna tangan dan boleh juga gunakan BM, caranya masukkan semua bahan doh kedalam BM, pilih setting Dough dan 'ON'). Rinn guna mixer
  6. Perap doh selama 45 minit.
  7. Keluarkan doh dan tumbuk untuk membuang angin.
  8. Bahagi kepada 10 bahagian berat lebihkurang 35gm tiap satu, bulat2kan.
  9. Ambil sebiji doh dan leperkan diatas tapak tangan, sudukan inti dan cantum doh sehingga menutupi inti. (akak letak inti kacang merah)
  10. Letak pau diatas sekeping kertas (2 inci x 2 inci) . Buat hingga habis dan susun dalam kukusan.
  11. Perap pau lebih kurang 20 minit.
  12. Panaskan periuk pengukus dan kukus pau tadi diatas air mendidih selama 15 minit.
  13. Angkat dan sejukkan.

Monday, February 8, 2010

Ayam Masak Halia Berkuah CMG



Menu smlm..resepi yg sedap dr CMG. Haku mmg suke masakan yg ada letak halia n lada hitam nih....sedap layan ngan nasi panas. Rasa cam dlm pantang plak......papepon makasih CMG. Kami CnP dr blog u jek...minta halal ye.Lg satu nk minta maap dr CMG sbb haku dh menderhaka dgn resepinya....CMG x letak bwg besaq ngan cili hidup tp aku dh boh...hehhe..jgn meree aaa CMG...menderhaka sket jekkkk.....


BAHAN - BAHANNYA :-)

700 g ayam, dipotong sederhana besar (mat guna ayam kampung lebih masak rendang tu)
4 biji kentang sederhana besar, kupas dan potong 4 setiap biji, rendam
70 g halia muda, dihiris halus
4 ulas bawang putih, hiris halus
1/2 camca teh lada hitam biji, tumbuk halus
1 batang leek, dikerat2
1 camca besar sos tiram
1/3 cawan kicap cair
2 camca besar sos "lee & perrins"
1 camca besar sos lada hitam
1/2 camca teh minyak bijan
1500 ml air
Garam dan gula (jika perlu)
Hirisan daun bawang, untuk hiasan
Hirisan halus halia muda, untuk hiasan




CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan sedikit minyak dalam periuk, masukkan minyak bijan. Tumis halia dan bawang putih hingga harum, masukkan sos tiram, sos lada hitam, lada hitam tumbuk, sos "lee & perrins" dan leek. Kacau rata dan masukkan ayam, gaul dan biar ayam kecut.
  2. Tambah air dan masukkan kicap cair. Biar mendidih dan masak hingga ayam lembut. Masukkan kentang dan terus memasak hingga kentang empuk. Tambah 1/2 camca teh gula dan rasa dan jika perlu tambah sedikit garam. Masak 1 - 2 minit lagi dan boleh diangkat.
  3. Tabur dengan hirisan daun bawang dan halia muda sebelum dihidangkan bersama nasi hangat atau pun bubur nasi...
.
ni peberet sikakak n adik...join ngan ayam kat atas

Sunday, February 7, 2010

Soft Crush Pizza



Pizza yg mmg seeeedap...haku suke2. Lembut dan Gebuss gituu.Pizza ni buat utk mkn malam smlm. Siangnya dh mkn nasi kan., mlm x rasa cam x bopa nk lalu la nk melayan nasi lagi. Lgpon panas2 cam skrg nih mkn pon kureng selera, so haku uli la pizza nih.....Tgk kat umah Kak Hana Jepun nun, tp resepi asal dari org Kulai, sapa lg CMG lerrr...Haku suker ngan doh dia (tiru ayat kak Hana...mmg sukeeeeee). Aku buat dpt 2 bj. Sebiji dh selamat smlm buat santapan Haku & Mr. Hubby, lg satu haku buat frozen...bila2 nk mkn bakaq jek....len kali leh buat g resepi ni...sedapppppp....Makasih Kak Hana N CMG..Kak Hana kite CnP dr blog U ekk

Bahan Doh:
  • 250 g tepung roti (high protein flour)
  • 130 ml air
  • 1/2 camca teh garam
  • 1/2 camca besar gula
  • 1 camca teh yis (instant yeast)
  • 1 camca besar madu
  • 1 camca besar lemak sayur (shortening)
  • 2 camca besar minyak zaitun (haku letak minyak masak jek)
  • 2 ulas bawang putih, cincang halus
  • 1 camca teh oregano kering (x letak x de stok)


Sebelum dibakar

Cara membuatnya:
  1. UNTUK DOH:- Ayak tepung dalam satu bekas, satukan yis segera, garam, gula, oregano kering dan cincangan bawang putih. Gaul hingga rata. Tuang madu dan minyak zaitun, gaul hingga sebati dalam tepung. Curah air sedikit demi sedikit sambil terus menguli hingga menjadi doh. Kemudian campurkan lemak sayur bersama doh dan terus menguli hingga adunan bersatu dengan lemak sayur dan mendapat doh yang lembut, licin dan anjal. Bulat2kan doh dan masukkan ke dalam bekas yang telah disapu mentega. Tutup dengan plastic cling dan biar 1 jam atau hingga naik sekali ganda. KAEDAH LAIN:- Masukkan semua bahan dalam breadmaker dan pilih setting untuk doh. Tekan dan biar hingga siap.
  2. UNTUK PIZZA:- Keluarkan doh, uli 5 minit dan letakkan doh atas dulang pizza yang telah dilenser dengan sedikit mentega. Tekan2 dgn hujung jari sehingga doh memenuhi dulang tadi. Biar doh tebal sedikit di bahagian bibir dulang. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 200C selama 5 minit. Keluarkan dari oven dan sapu dengan sos lada hitam, susun semua bahan inti kecuali keju mozarella. Akhir sekali baru tabur keju hingga rata. Turunkan suhu 180C dan bakar lagi 15 - 20 minit. Hidangkan panas2 bersama cili sos/tomato atau sos kegemaran....selamat mencuba!!!

Strawbery & Kiwi Cheese Tart



Nilah projek cuti haku minggu lepas.Dh lama sgt x buat, terasa teringin nk buat haku pon godek2 la. Apalagi sume bahan2 dh ada so on jela.Lagipon 2 Ketoi bulat Haku tu dh tdo, haku cpt2 la jalankan projek tat ni....baru siap uli doh depa dh bgn..apalg terpaksa la ku korbankan skit doh aku sebagai umpan utk depa supaya dok diam.so nila ropa tat haku yg x seberapa.boleh la takat nk makan tu kan,yg memula hampir hangus sbb dok sibuk ngan 2 ketoi budak bulat tu...sib bek bleh mkn g....uwaaaaaa...
Papepon haku suka tat ni. dh 2 kali wuat resepi dr dapoq chef Noraini ni. Tp amik kat dapoq kak Ummi Kuantan yg tersgt la rajin masak mcm2....terima kasih Chef Noraini dan Kak Ummi sbb kongsikan ngan kami resepi2 best.....Kak Ummi, kite CnP dari blog akak. Minta halal ye...

Bahan Tat:-
125 gm mentega
60 gm gula kastor
1 bji kuning telor
250 gm tepung gandum
sedikit garam
1/2 sudu teh esen vanila
1 - 2 sudu besar air
Cara Membuat:-
Pukul mentega, gula, garam dan esen vanila hingga kembang. Masukkan telor dan pukul sebati. Masukkan tepung dan gaul hingga menjadi doh yang lembut. Jika agak kering, tambahkan air dan uli semula. Bulatkan doh sebesar ibu jari dan tekan ke dalam acuan tat. Bakar selama 20 minit pada suhu 180 darjah celcius. (*ummi bakar 15 minit je)
Inti Krim Keju:-
250 gm krim keju Philadelphia
50 gm mentega
70 gm gula kastor
1 biji telor
1/2 cawan blueberry pie filling
Cara Membuat:-
Pukul krim keju bersama mentega dan gula hingga kembang dan gebu. Masukkan telor dan pukul lagi hingga sebati. Sudukan inti ke dalam tat yang telah dibakar tadi, letakkan sedikit blueberry filling di tengah tat dan lorekkan dengan lidi. (*ummi punya filling pekat dan berketul, susah sikit nk lorek). Bakar semula selama 20 minit pada suhu 180 darjah celcius sehingga inti sikit kekuningan.

Ikan Masak Kunyit & Masak Lemak Pucuk Gheti





Menu ari sabtu....aku kan cooti, so buat la menu ni sbb ada pucuk gheti (kat kedah panggil nama ni..kat tpt lain x tau plak) my FIL bg.....mr.hubby mmg suke masak lemak sayoq ni...lg satu menu tu ikan apa ntah nama dia haku buat masak kunyit jek (sebenaqnya x tau nk boh apa masakan ni). Haku suka cume kali ni x ckp pedas aaa...pedas sket baru terangkat beb...tp bole la...kat anak2 aku buat sup ketam jek....maleh nk letak gambaq sbb slalu dh letak....
mgg lps cuti weekend mmg x dak acara ronda2 coz mr.hubby bz jek memanjang...so malas nk kaco dia.....dok aje kat umah layan anak2 n buat beberapa projek terbengkalai tp baju haku x lipat pong...nape la aku malas sgt nj lipat baju x tau nk buat camna dh.Teruk sungguh la haku nih....mende lain leh jek buat..bahagian lipat baju lambat sgt nk buleh buat.Masalah mental sungguh la..so korang layan je la gambaq2 x bopa cun nihhh......nnt akang datang ade lg N3 psl projek yg haku buat. Tungggggggggguuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu....

Thursday, February 4, 2010

Gebulicious Butter CC



Taraaaaaaaa...nk tayang jugak CC haku buat niii...buat ari apa ntah...ni baru ada masa nk buat n3.Asal resepi ni dari Cha@myr kalo x silap..skodeng kat umah kak Juns.Mmg Gebu CC ni sbb dh manyak kali buat pon...cuma kali ni kureng sket kegebuannya x tau silap tang mn...papon mmg dap bila ada strawbey filing kat dlm....Kak Juns kami CNP dr blog kak Jun ek...minta halal sumeeeeee........sok haku cotiiiii...yeeeehaaaaaa....best2.Nak ke CC ni???..nah amik resepi p buat nah....





  • 250g butter

  • 5bj telor gred b

  • 200g gula kastor

  • 210g tepung self raising (ayak)

  • 1 sudu teh esen vanila

  • sedikit pewarna kuning

Cara2:



  1. Pukul butter dan gula hingga gebu

  2. masukkan telur sebiji dan kacau sebati.Ulang proses ini hingga telur habis

  3. Masukkan tepung sedikit demi sedikit. Gunakan kaedah kaup balik

  4. Panaskan oven 180C (10 minit). Bakar selama 15 minit atau hingga masak.

Sekiannnnnnnnnnnnnn.......






Tuesday, February 2, 2010

Cendol



Jom minum Cendoi....buat??? x dak la. Aku mn la serajin tu, lgpon aku dh gediks2 nk mkn.Haku blasah beli jek cendoi ready made n nyok balik umah bancoh seniri. Slalu dok bli yg siap bancoh x dap...kira x menepati piawaian tekak haku laaa. Haku mancuh seniri sure dap nyeeee (kui3..jgn muntah2)...
Panas2 blk keja menghirup cendol ngan ais batu mmg syahdu....lemak bekrim uuuu..meh2...pakat jamu mata noh....

Bla3....

Cuti Jumaat & Sabtu kami x p mn2 pon sbb 2 ketoi bulat suda demam daaa.....so dok umah rilex2 sambil menjalankan rutin biasa...basuh ken, kemas umah, jaga 2 ketoi budak demam.



Muka ketoi besaq yg demam.....cian anak ibu...



Adik & kakak tgh layan cd Barney.......




Tgk la kamera la dikkkkkkkkk....




Yah..yah....camna nk bukak nihhhhhh???



Adik pakai blk la nk buka pon x lehhhh...


cenyummmmm.......( abaikan latarbelakang seksi meksi tu ekkk)



Ibu bz memasak adik pon tolong la ibu kemas.....rajin sungguh anak dara kecik ibu nihh...sabo jela...

........TAMAT.......


nuff

Categories

acar (1) anak-anak (4) Apam polkadot (2) asam pedas (2) award (2) Ayam (5) biskut (7) BM (1) Brownies (5) bubur (6) buku (1) Cake (86) Cake Deco (1) cake in jar (7) Cerita (1) Cheesecake (14) coklat (2) contest (1) cream puff (2) cupcake/Muffin (27) Daging (7) Dalca (1) Dessert (12) GA (2) Hantaran (1) Ikan (24) Info (6) Jalan-jalan (2) Jualan (1) Kek (24) Kek Lapis (5) Kerang (1) kuih muih (31) Lauk Pauk (45) Mak (1) makan (1) mee (26) Mengandung (1) Minuman (4) muffin (2) muhasabah (1) Mutiara Hati (1) Nasi (9) oven (1) pasta (1) Pizza (4) Puding (2) Pulut (1) Raya (1) Roti (20) Sayur (16) Seafood (14) sotong (4) Steamboat (2) Story mory (141) Sup (7) Tart (27) tat (7) tiramisu (2) Tools (1) Triffle (4) udang (6) Western (3)