Recent Posts

Terima kasih kepada kawan-kawan yang sudi jengah sini. Sudi-sudikanlah tinggalkan komen kawan-kawan kat sini ekk..terima kasih kepada yang selalu kongsi resepi-resepi ngan kita yang baru belajar ni. Sangat-sangat menghargainya....Semoga silaturrahim akan bertambah erat walaupon hanya di alam maya.

Jika ada yang berminat mengoder saya sedia menerima tempahan kek, cupcake dan Tat. Jika ada yang berminat untuk mengoder produk-produk homemade saya sila PM ke FB saye yer. Terima kasih.

Thursday, September 17, 2009

Selamat Hari Rayaaa......


Akhirnyaaa....


akhirnya siap gak baju kakak....fuhhhh...(kakak ni asal nk bergambaq ja mesti buat muka kesian...geram tul)



natang nila aku jait sampai koi 1pg smlm...simple jekkk



close up sket......

kue raya lagiii.....






Tuesday, September 15, 2009

Tart Nenas Gulung Maklang



nengok kat dapoq maklang....so aku tak je nama tu..kehkehkehhh...resepi asal dari Baya Rnet..moh le layan resepi..ni dh byk kurang dikerjakan mr hubby ngan si kakak...suka sgt depa ngan tat nenas nih.....tq maklang...na CnP jek.....rajin terlampau2.....

Tat Nenas
Sumber : Baya

Bhn:
226g butter, at room temperature
1 kuning telur
1 teaspoon vanilla essence
1 tablespoon sugar
2 tablespoons cornflour
2 1/2 tablespoons custard powder
1 tablespoon milk powder
2 1/2 cups flour

Topping : 1 egg yolk a few drops of yellow coloring
Filling : I used the ready made pineapple jam


Method :
1. Cream butter, egg yolk, vanilla essence and sugar.
2. Add cornflour.
3. Add custard powder.
4. Add milk powder.
5. Finally add enough flour until a soft dough is formed.
6. Place a bit of dough into the cookie press mould. Pipe out the dough about 2 inches length.
7. Place the filling on top and roll. Arrange on the baking tray.
8. Bake in a preheated oven at 175 C for 20 - 25 minutes

Biskut Irish

Salam Aidilfitri.....haku pon nk tayang sekut gaks...bengkek je nengok sume dapoq ada sekut dok posing...muahahahahhaha......projek kelam kabut smlm....bleh la sejenih ni..tu pon kelam kabut ngan si adik yg dok berlatih 'Lesen L'...haduhhh...penat aku berlari dok kepong dia..mn ngan nk wuat sekut g.......tp Alhamdulillah siap gak sekut aku...tu pon selepas aku bg dia lena.....legaaa...koi 1.30 am baru settle sumeee.....resepi ni nengok kat dapoq SL..dapoq maklang pon ada rasanya.......resepi asal dari Baya Rnet...tq sumeeeee...mmg wangi n sedap la sekut nihhh...tq sbb share resepi.....




SUMBER: BAYA RNET

BAHAN A:
180GM BUTTER
130 GM GULA KASTOR
20 GM SHORTENING
1 BIJI KUNING TELUR
1 STEH NESCAFE
1 STEH ESEN COFFEE
½ STEH BAKING POWDER - tak letak

BAHAN B:
200 GM TEPUNG GANDUM
100 GM TEPUNG UBI
40 GM NESTUM (kisar kasar)

HIASAN: DRIZZLE NGAN CHOC. MASAKAN
200GM COKLAT MASAKAN + 1 SUDU MAKAN SHORTENING/BUTTER (DOUBLE BOILER)


CARA MEMBUATNYA:
- SEBATIKAN SEMUA BAHAN A. KEMUDIAN MASUKKAN BAHAN B.
- CANAI DAN TERAP. BAKAR PADA SUHU 160'C SEHINGGA MASAK
- SEJUKKAN KEMUDIAN LOREKKAN DIATAS BISKUT DENGAN COKLAT MASAKAN.




kad Raya dr kwn2..tq sumeee...

Assalamualaikum...salam lebaran buat summmeeee kwn2. Dikesempatan yg ada ini saya ingin memohon maaf andai ada kelucahan lawak, kekhilafan kelakuan, terkasar bahasa, termengata dan terkutuk...yg sengaja atau tidak...SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI dan MAAF ZAHIR BATIN (Batin ni ada ka ntah?..muahahahhaa)....nih haku tepek kad2 raya drpd kengkwn...haku dh amik dgn x malunyaaaa...

.
dari MAMASYAZA...tq kak...lap u..muah



dari kak zai teratak impian..tq



dr Kak fiza nordin...



kad raya dari Mak Yung Hana..tq Kak Hana....

dari kak CT Zura...thanks




thanks cik mawar..kita dh tepek

Tuesday, September 8, 2009

Asam Pedas Ikan Pari



Masa ronda2 kat dapoq2 kangkawan jumpa lak asam pedas ni kat Dapoq CMG..perghhh...mengancam maut nih nampak...kebetulan ada ikan pari dlm esbox...apelagi terus ku copy resepi nih...mmg cedappppp...makasey CMG..jasamu dikenang...mr.hubby yg x minat asam pedas pon leh puluh...kehkehkehhh.....dikna Copy paste je...mmg malas punya nk taip...jgn mareeeee....

BAHAN-BAHANNYA :-)
3 - 4 ekor anak ikan pari@tuka
3 kuntum bunga kantan
1/2 cawan jus asam jawa
1 cawan cili kisar
3/4 camca teh serbuk kunyit
7 - 8 biji tomato ceri
Garam dan secubit gula
8 ulas bawang merah*
3 ulas bawang putih*
1 inci belacan*(*tumbuk lumat)
700 ml air (atau secukupnya)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan pari disiang dan belah 4 setiap ekor (ikut saiz ikan masing2), cuci bersih dan perap dengan jus limau kasturi dan garam selamar 10 minit, cuci lagi dan toskan. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam periuk, tumis bahan tumbuk lumat hingga harum, masukkan serbuk kunyit dan masak sekejap. Tambah cili kisar dan sedikit garam, masak hingga terbit minyak. Guna api sederhana.
  3. Tuang air dan masukkan bunga kantan. Bila mendidih, masukkan ikan pari dan juga jus asam jawa. Tambah tomato dan secubit gula, masak hingga ikan masak. Rasa jika perlu tambah garam. Hidangkan bersama nasi hangat.
  4. Kalau suka boleh juga letak terung, bendi atau sawi jeruk...

Siput Goreng Kunyit



muahahaha...haku x tau nama siput nih..tp aku suka mkn..manis ...sedappp....

Bingka Bakar Jagung



Hasil skodeng umah Kak Hana. Punya la sedap Bingka dia dok posing....resepi asal dari k.zana@Myr.buat lama dh sampai lupa ari apa....arinii baru dan nk buat N3...mmg sedappp......aku mkn separuh loyang..kihkihkih.....jempu makan sumeee...kak Hana...k.zana tenkiu...dikna CnP je le...


Bahan-bahan
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1 cawan santan
  • 1 cawan susu sejat
  • 3/4 cawan gula
  • 2 biji telur
  • 2 sudu butter - cairkan (yg nih hana tambah)
  • 1 tin jagung manis ala krim
  • sedikit pewarna kuning
  • sedikit bijan jika suka
Cara-cara
  1. Blend semua bahan hingga sebati kecuali jagung dan bijan
  2. Masukkan jagung dan "blender" sebentar.
  3. Tuangkan dalam loyang dan taburkan bijan jika suka.
  4. Bakar pada suhu 160 C selama 1 jam

Monday, September 7, 2009

menu berbuka 06.09.09

nila antara menu berbuka kami smlm....layanzzzzzzzzzzz...



haku x tau siput ni nama apa...hentam saja la labuuu......ku buat grg ngan cili padi..taruk jek sos2 apa yg ada...kihkihkihkkkih...dap manisss isi diaaa...



hat nih peberet kakak...kalo buat nih meratah karot ngan suun ja lebeh...nasi mkn seciput...




wahahahahaha...gelak dulu nih....sebenaqnya ni ikan salmon...aku grg je pong..kahkahkah..saja ja semakkan ngan cabai capsium tu n bawang...muahhahahahaa.....(btoi ke idak nama dia...blasah je la)...


Sunday, September 6, 2009

Strawberry Cake



Epy birthday to uuuuuuuuuu...epy birthday to uuuu...epy birthday to my lalingggggg...epy besday tu uuuu....cayang abg..ekekekkekee...(ade yg geli bulu idung nihh..kihkihkih..)...4 September 2009 adalah besday mr hubby yg ke dot dot dot. Sebenaqnya haku plan nk buat kek lain tp ntah tetiba leh jadik strawberry kek plak...dh la tu, mcm2 tregedi yg terjadik...perghhh...mencabar tahap kesabaran haku btoi di bulan posa nih....takpa, aku stori sket apa yg terjadi pd hari berkenaan....eeewahhhh..
Haku mmg plan besday mr hubby kali ni aku nk buat kek utk dia.mmg nk wuat, kebetulan ari Jumaat mmg ari cuti bagi belah utara ni...so mmg x dak masalah la...memula aku igt nk buat cheese kek tp pikiaq2 balik slalu sgt dh buat....so aku terus tukaq buat strawberry kek resepi dr CMG....mmg besh dan gebuss kek nih......ok...settle bab kek....bila kek dh sejuk haku igt nk salut ngan whipping cream jek sbb haku maleh nk buat BC....so aku pon membeatkan whipping cream yg ada. Tp haku rasa pelik jek nengok nape lee whipping cream haku x putih..cam kekuningan plak...musykil gak haku..tp aku teruskan jek...bila haku start jek sapu atas kek dia nampak cam berair..hah sudahhh...dh koi 5 nihh....koi 6 mr hubby balik keje....camna nihh...terus buat plan B...terpaksa gak buat bc...haku pon dgn kelam kabutnya memutaq bc plak....hadussssss......5.30ptg baru start deko...tu yg deko ntah hape2...dh la x penah gaku deko....masa buat bc tu dlm kelam kabut aku tersilap letak gula kastor la pulakk......sebenaqnya boh gula aising....so aising aku x smooth n ter lalu manih....tp nk buat camna...blasah je la.koi 6 siap la...tara tu ja termampu haku buat....sememeh gilerrrr.papepon tq buat CMG n kak Ummi.........

Potato Croquette



Wahhh..lama haku x jengok umahku nan satu ini....kali ni haku telah mengopy resepi dr kak Yani land lord @MyR. Asalnye nengok kat dapoq kak Hana nun....pehtu Kak Ummi plak tayang...mana aciiii...haku pon teringin gaks...nk minta sume jauh2....so ari khamis lps aku nekad.....aku nk jugak.....kihkihkih.....terok sungguh tahap keterujaan ku itew...kihkihkih...so ni lah hasilnya.......walaupon x secun cam Kak Hana dan Kak Ummi punya...ku tetap berbangga coz aku berjaya gak buat...kehkekehkkk(kembang idung2)....resepi copy paste je nihhh.....tq kak Yani, Kak Hana n kak Ummi.........

Bahan-bahan:-
  • 4-5 biji ubi kentang
  • 1 sudu mentega
  • 1/2 biji bawang besar
  • 150g daging cincang
  • sedikit garam dan serbuk lada sulah
  • 2 biji telur dipukul
  • bread crumbs secukupnya
  • sedikit tepung
  • minyak untuk mengoreng

Cara-cara:-

  1. Rebus ubi kentang sehingga masak. Kemudian kupas kulit kentang dan lenyek dengan garfu.
  2. Potong dadu bawang besar. Panaskan mentega. Tumis bawang besar sehingga naik bau.
  3. Masukkan daging. Kacau supaya tidak berketul. Bila dah masak tambahkan garam dan serbuk lada sulah.
  4. Kemudian masukkan daging ke dalam ubi kentang tadi. Gaul sehingga sebati.
  5. Bahagikan kepada 8 bahagian. Ambik satu bahagian dan buat bentuk bulat atau ikut kesukaan anda. Ulang sampai habis.
  6. Salutkan setiap bahagian tadi dengan tepung, kemudian dengan telur yang telah dipukul dan diikuti dengan bread crumbs.
  7. Goreng dalam minyak penuh.

Thursday, September 3, 2009

Daging Masak Lemak Cili Padi wif Rebung


Erm...dh lama sgt haku x buat N3...bkn x masak tp xsempat nk snap gambaq....masa x mengizinkan....mcm2 benda yg terjadi...hati plak dok teringat mak kat kg jek...rindunya nk balik kg.....bila la dpt balik nihhh...sedeynyeee...waaaaaaa.......opss2...sudah2.terjiwang la pulak....kita tgk lauk berbuka kami smlm..layannnnn

nuff

Categories

acar (1) anak-anak (4) Apam polkadot (2) asam pedas (2) award (2) Ayam (5) biskut (7) BM (1) Brownies (5) bubur (6) buku (1) Cake (86) Cake Deco (1) cake in jar (7) Cerita (1) Cheesecake (14) coklat (2) contest (1) cream puff (2) cupcake/Muffin (27) Daging (7) Dalca (1) Dessert (12) GA (2) Hantaran (1) Ikan (24) Info (6) Jalan-jalan (2) Jualan (1) Kek (24) Kek Lapis (5) Kerang (1) kuih muih (31) Lauk Pauk (45) Mak (1) makan (1) mee (26) Mengandung (1) Minuman (4) muffin (2) muhasabah (1) Mutiara Hati (1) Nasi (9) oven (1) pasta (1) Pizza (4) Puding (2) Pulut (1) Raya (1) Roti (20) Sayur (16) Seafood (14) sotong (4) Steamboat (2) Story mory (141) Sup (7) Tart (27) tat (7) tiramisu (2) Tools (1) Triffle (4) udang (6) Western (3)