Recent Posts

Terima kasih kepada kawan-kawan yang sudi jengah sini. Sudi-sudikanlah tinggalkan komen kawan-kawan kat sini ekk..terima kasih kepada yang selalu kongsi resepi-resepi ngan kita yang baru belajar ni. Sangat-sangat menghargainya....Semoga silaturrahim akan bertambah erat walaupon hanya di alam maya.

Jika ada yang berminat mengoder saya sedia menerima tempahan kek, cupcake dan Tat. Jika ada yang berminat untuk mengoder produk-produk homemade saya sila PM ke FB saye yer. Terima kasih.

Tuesday, March 19, 2013

week 38


Week 38:Stuck in a holding pattern

Fetal development in pregnancy week 38

~length
19.6 in | 49 cm
~weight
6.8 lbs | 3 kg
The final fat details are being rounded off before your rocket-baby's big launch onto planet earth and into your arms.
For one, your adorable poop-factory's meconium stockpile is growing (are you ready for that historical first tarry black poo?) as their baby fat stores continue to increase.
Most importantly, your wee genius' rapidly developing super-brain is abuzz with new brain cells that'll be growing for years to come.
Woohoo!
Whether you give birth tomorrow (yes!) or next week (aw), your fantastic baby is pretty much 100% ready to face the world outside of your womb.
And by "ready", we mean unable to hold their own head up or do much of anything other than cry, pee, poop, and eat... and steal your heart and sleep

Alhamdulillahhh.....dh masuk minggu ke 38. Mak buyung pon dh semakin kritikal keadaan ni. Jalan banyak pon salaah, tdo pon salah. Dari ari jumaat dh rs cam ada sakit skit2. Cam dh nk bersalin pon ada, tp lps tu okeh blk. Heheehe...dia main2 nih. Asik mc jerrr nih. Masalah mak buyung ni yg paling masalah ialah opis kite kt tingkat 4 nun. Semput mak buyung nk panjat sampai atas nun...tu x kira krem abih semua..haaaaa....kalau opis dok bawah2 nih mmg x da la masalah sgt. Smlm x p keja g sbb rs sakit..mlm tu p Doc sbb mmg ada appoinment... skali dia cakap bukaan br 1cm lebih2....hah sudahh, cuma sakit tu lamaaaaa..lamaaaa skali rasa...xde tanda ke apa.Doc kate ni bila2 masa ja nk jadi ni. tgg sakit btui2 ja... Kalau yg dulu semua ada tanda...abih...camno nk p keje. Kang jd apa2 kat tingkat 4 nun camno nk turun wehhhh... lift x do. problem masalah btui. Sib bek haku dh apply cuti EDD tu awai seminggu stat minggu depan...tp minggu ni plan nk settle yg urgent2 supaya org len x penin....tp kita hanya merncang..Allah jua yg menentukan. 
Ya Allah...Semoga dipermudahkan semuanya Ya Allah....Kawan2 doakan semuanya berjalan lancar dan selamat yer...Aminnn

Thursday, February 14, 2013

WEEK 33 & Tahniah Kak Ros




Only 7 more weeks to go

If you haven't noticed yet, I'm carrying an impressive 5 lbs and 17 inches of baby goodness inside my super-uterus. We're in the final weeks and I really need to start preparing 

for labor and birth. Interestingly, ...




Alhamdulillah dh masuk minggu ke 33.....berdebar-debar plak rasa. Dh 5 tahun kan. Perut makin boyot dh...berat pon makin naik...hehehe...mak buyung dh x larat nk rabat (panjat) tangga opis ni haaa...tingkat 4 weh..xdo life kat cni sbb bangunan lama...huhuhu...rase cam nk mik cuti awai jek...heheheee...alasan jek lebey..hehhee

Barang bb dh siap beli tapi x sempat nak basuh and packing g. Buatnya terbersalin time skrg haru wooo....mintak la dak g...tp skrg mmg cepat la terasa letihnya. Kat cni skrg panas membahang. Balik keja dh macam kehabisan bateri. Rasa tak larat sangat2. Tapi kadang2 kita nih x leh nk ikut sgt x larat tu. Gagah gak masak mkn malam utk anak2 and encik Bigboss. Suke tgk diorang makan. Tapi kalau dh xlarat tahap kritikal terpaksa minta encik Bigboss belikan. Nak buat camna g..hehehe....

Pasal kemas barang kat umah baru Alhamdulillah dh semakin clear..ada lg skit2 jeklg..harap dapat siapkan sebelum mak buyung bersalin....aritu cuti CNY sempat gak la kemas lagi sbb mmg x pegi mana2. Cuti dok umah semata-mata..




Sebelum terlupa kita nk ucapkan tahniah kepada Kak Ros (CERITA CERITI IBU AYRA) yang telah selamat melahirkan bb BOY pada 11 /2/2013 (btul dak ?)....
Semoga kak Ros dan BB sihat. Selamat berpantang kak yer Kak Ros....

Harap kawan-kawan doakan semuanya selamat dan berjalan lancar..nebes gak walaupon dh nak masuk kali ke 3 bersalin pon. Maklumla bersalin ni org kata cam nyawa dihujung tanduk.  Macam-macam bleh jadi...semoga kita ngan bb selamat....ok dh panjang bebel. Sebelum tu kita mohon maaf dan mohon halalkan segalanya dunia akhirat. Kalau ada terlanjur perbuatan or perkataan mohon dimaafkan. Andai kata ada tersalah dan ada yg terguris mohon diampunkan...

Sunday, January 27, 2013

bebel je....

Assalamualaikum...Alhamdulillah harini ni Allah masih mengizinkan haku menghirup udara segar dan menatap wajah2 comel anak2 tercinta. Betapa indahnya wajah2 itu yang sering menceriakan hari-hariku..Ibu saaaayang kakak dan adik. Tiap2 pagi walaupon haku tetap kene bebel2 soh diorg siap kesekolah, semua tu dh jd rutin walaupon skrg dh rasa mengah2 dengan kandungan yg semakin membesar. Baby pon makin aktif jek golek2 dalam tuh. Tidoq malam pon dh x terasa cam tdoq lg...pusing kiri tak kene..kanan pon tak kene...pinggang pon makin kerap sakit. Sekejap2 akan jaga...kalau x leh tdo slalu haku bangun pegi bilik anak2 dan tatap wajah diorang masa diorang tengah tdo. Sukeeee....kdg2 rasa bersalah pula dok marah2 diorg tadinya. Tapi marah2 manje je. Maklumla la....bila aku dh terlalu penat atau letih ngan keja seharian, cepat sgt rasa nk marahnya...slalu haku bayangkan macamn la keadaan diorg kalau tetiba aku tak ada...boleh ke org jaga anak2 haku cam haku jage. Ya Allah panjangkanlah umurku demi anak2 kecil ini Ya Allah...hah, kan dh kate. Cepat jek nk emosional....huuhuhu..yela kan ...aku ni dh x de sesape dh nak harap, mak ayah pon dh takde. Kalau apa2 jd kat aku...............tak mampu aku nk bayangkan camna anak2 aku tu. isk3..nape la aku suka pikiaq camtu sejak dua menjak nih. Minggu ni haku rasa saaaaangat letih sampai nk bercakap pon rasa tak larat sangat. Nak makan pon tak dak perasaan. Mungkin letih berpindah rumah ni bayak mempengaruhi emosi kot. Sampai satu tahap aku rasa kosong ja...x da perasaan. Mesti org igt seronok kan pindah umah baru. Hakikatnya tu umah suami..kalau nk harapkan haku nk beli umah. Tak termampu la. Setakat nak beli senduk letak kat umah bleh la...maklumla keja pon kecik2 ja. Alhamdulillah boleh la nak bantu suami skit2. Nak beli menda yg ribu2..dalam mimpi je kot. So kalau org soh beli kluaq ayaq mata darah pon mmg tak mampu la ceritanya. So kena sedaq diri yer...tak de duit baik tak yah cita. Cita pon takde maknanya. Teringin??? Simpan ja dalam hati...syukur dengan apa yang ada. Jangan pandai2 dok komen. Minggu ni kandungan akan masuk 31 minggu...dh tak lama lagi akan bertambah la ahli keluarga. Tapi jujurnya satu persiapan pon haku tak buat lagi. Jangankan pegi jumpa Dr. untuk booking tempat bersalin atau scan 4D yang haku teringin sangat nak buat...baju atau perkakas baby pon satu haku tak sempat nak pegi cari lagi....tawakkal jela...harap2 tak berlaku perkara diluar jangkaan dalam masa ni. Insyaallah ada rezeki...selalunya saat2 camni semua dh ready satu beg dlm kereta. Maklumla.....haku ni kata je bleh drive sendiri tapi kalau nk kluaq jauh skit dari tpt yg biasa selalu kna la minta tolong org bawakkan...lgpon haku rasa lebih selamat kalu p mana2 ngan encik boss. Erm..takpala....kalau ada rezeki...buat masa skrg malas nk pikiaq. Biaq masa jela yg menentukan....terima jela seadanya.. Nak jalan2 pon tak terasa dh. Haku dh letih. Mak...rindunyaaaa

Saturday, January 26, 2013

Sekadar...

Assalamualaikum....Alhamdulillah pg ni haku masih diberi kesempatan jengah kat sini. Umah comel yg dh lama terabai dek kesibukan dan kelelahan keja2 seharian...

Syukur juga aku masih diberi masa dan kesempatan menatap wajah-wajah insan-insan tersayang. Sejak akhir2 ni dikala kandungan mencecah 30 minggu nih haku pon tak pasti mengapa perasaan selalu terasa begitu kosong, hiba dan sayu sangat. Adakah haku yg terlalu mengikut perasaan atauu yg  ada sesuatu yang akan atau bakal terjadi. Atau haku yg semakin sensitif...ntahla..mudahnya haku menitiskan airmata walaupon utk perkara-perkara kecil. Haku cuba mengelak utk merasa begini tp hati amat mudah tersentuh...yg pasti haku amat merindui insan2 yg menyayangi haku. Tapi apakan daya mereka semua dh pergi mengadap yg Maha Esa.....terasa sunyinya dan kosongnya tanpa insan2 itu yang menyayangi haku tanpa ada syaratnya....
Mak..rindunya Haku pada insan itu, selalu dia yang paling mengambil berat bila aku mengandung....ada saja yg dikongsi dan nasihat agar selalu menjaga diri...
Tiada siapa yg mampu menyayangi kita sepertimana dia...mmg amat terasa tiada siapa yg mampu menyayangi kita sepertimana dia...dan yang pasti haku tak rasa ada insan yg menyayangi haku saat ini.
Adanya haku disini bagiku  sekadar ada tanpa ada pengertian atau makna apa-apa. Sekadar ada untuk  melengkapkan watak. Sesungguhnya haku sekadar coretkan apa yg kurasa. Tiada niat menyalahkan atau menuding jari kepada sesiapapon...sesungguhnya didunia ni kalau kita dilahirkan tanpa harta dan kekayaan, hidup pula menumpang orang, mmg sebelah mata pon kita tak dipandang walau apapon yg telah dilakukan...apalah sangat pengorbanan jika nak dibandingkan dengan harta dan wang ringgit kan???....
Haku amatlah memohon ampun dan maaf kpd sesiapa yg terasa...tiada niat menyalahkan sesiapa cuma haku sedar haku bukan yg terbaik. Sekadar melakukan sekadar yg haku termampu. Haku amat berharap haku tidak menyusahkan hidup atau membebankan hidup insan-insan disekeliling haku.....maafkan haku atas segala kesalahan. Ampunkan aku atas semua bebanan...

Wednesday, January 2, 2013

ADAB SUAMI KETIKA ISTERI MENGANDUNG

Assalamualaikum semua...

Lama-lama skali teringat kesini nk post gak something...Alhamdulillah usia kandungan haku dh menjangkau 27 minggu dh. Perut pon dh makin boyot...hehehe. Cepat sungguh masa berlalu meninggalkan kita. Permergian Ayahanda menjangkau hari ke 42 arini...Al Fatihah buat arwah Ayah dan Ibu tercinta.. Semoga roh mereka ditempatkan dikalangan hamba2 yang soleh.. Amin.



Sesaje nk share info nih lps ada kwn2 post dlm FB....selamat membaca.. 

mengandung merupakan beban dan tekanan terhadap wanita. dari segi fizikal, ia harus menampung kandungannya, tubuh badannya bekerja lebih kuat. jantungnya mengepam darah 40% lebih daripada keadaan biasa. buah pinggangnya harus mengendalikan pembuangan kotoran bayinya. wanita mengandung juga mengalami perubahan emosi.



ADAB SUAMI KETIKA ISTERI MENGANDUNG BY @[459137274121348:274:Kelab persatuan wanita, isteri & ibu-ibu mengandung]

ketika isteri mengandung, suami hendaklah benar-benar bertanggungjawab terhadap isteri kerana perasaan isteri sangat sensitif pada saat itu. ia sangat memerlukan perhatian daripada suami yang disayanginya. ada beberapa perkara yang perlu suami lakukan terhadap isteri yang sedang mengandung

• suami hendaklah menunjukkan rasa kasih sayang terhadap isteri, sebagai teman hidup yang paling dekat.
• hendaklah berlaku jujur dan setia terhadap isteri serta hindari daripada bersikap kejam terhadap isteri.
• selesaikan dahulu jika ada perselisihan faham yang berlaku dengan isteri sebelum masuk tidur.
• jangan mudah mengeluarkan perkataan talaq kepada isteri.
• ketika isteri hampir bersalin, suami digalakkan membaca doa berikut, "La ila ha illa anta subha naka inni kun tum minadzolimin" maksudnya "Tiada Tuhan yang disembah melainkan Engkau Maha Suci. Engkau Ya Allah, sesungguhnya aku termasuk di kalangan orang yang zalim"
• suami hedaklah kerap solat sunat dan mendoakan agar isteri dan anak dalam kandungan selamat.




DORONGAN SUAMI SEMASA ISTERI BERSALIN

suami yang soleh akan turut merasakan penderitaan isterinya walaupun tidak secara langsung. suami harus banyak terlibat dalam proses jagaan kehamilan, kelahiran bayi dan perhatian terhadap isteri.

suami hendaklah memberi motivasi kepada isteri agar tetap tabah dan bersabar, di samping itu suami harus banyakkan berdoa dan beristighfar dan selawat. dengan cara ini perasaan isteri akan menjadi tenang dan mudah bersalin.

waktu pantang dan selepas kelahiran bayi juga dapat menimbulkan tekanan jiwa dan emosi isteri kerana ia harus menyusu dan membersihkan bayi antara 2-3 jam setiap malam. suami yang baik akan berusaha mengurangi beban isteri dan turut menjaga bayi di waktu malam.

begitu seterusnya perhatian dan tanggungjawab suami terhadap isteri itu berterusan, semenjak hamil sehinggalah menjaga anak adalah pekerjaan yang harus dibantu oleh suami agar isteri dapat merasakan kebahagiaan dan keringanan dalam menjalankan tanggungjawab yang berat itu.









Mengandung merupakan beban dan tekanan terhadap wanita. dari segi fizikal, ia harus menampung kandungannya, tubuh badannya bekerja lebih kuat. jantungnya mengepam darah 40% lebih daripada keadaan biasa. buah pinggangnya harus mengendalikan pembuangan kotoran bayinya. wanita mengandung juga mengalami perubahan emosi.




ADAB SUAMI KETIKA ISTERI MENGANDUNG 


ketika isteri mengandung, suami hendaklah benar-benar bertanggungjawab terhadap isteri kerana perasaan isteri sangat sensitif pada saat itu. ia sangat memerlukan perhatian daripada suami yang disayanginya. ada beberapa perkara yang perlu suami lakukan terhadap isteri yang sedang mengandung

•  suami hendaklah menunjukkan rasa kasih sayang terhadap isteri, sebagai teman hidup  
    yang paling dekat.

• hendaklah berlaku jujur dan setia terhadap isteri serta hindari daripada bersikap kejam 
   terhadap isteri.

• selesaikan dahulu jika ada perselisihan faham yang berlaku dengan isteri sebelum masuk 
   tidur.

• jangan mudah mengeluarkan perkataan talaq kepada isteri.

• ketika isteri hampir bersalin, suami digalakkan membaca doa berikut, "La ila ha illa anta  
  subha naka inni kun tum minadzolimin" maksudnya "Tiada Tuhan yang disembah melainkan 
  Engkau Maha Suci. Engkau Ya Allah, sesungguhnya aku termasuk di kalangan orang yang 
  zalim"

• suami hedaklah kerap solat sunat dan mendoakan agar isteri dan anak dalam kandungan 
   selamat.

DORONGAN SUAMI SEMASA ISTERI BERSALIN

suami yang soleh akan turut merasakan penderitaan isterinya walaupun tidak secara langsung. suami harus banyak terlibat dalam proses jagaan kehamilan, kelahiran bayi dan perhatian terhadap isteri.

suami hendaklah memberi motivasi kepada isteri agar tetap tabah dan bersabar, di samping itu suami harus banyakkan berdoa dan beristighfar dan selawat. dengan cara ini perasaan isteri akan menjadi tenang dan mudah bersalin.

waktu pantang dan selepas kelahiran bayi juga dapat menimbulkan tekanan jiwa dan emosi isteri kerana ia harus menyusu dan membersihkan bayi antara 2-3 jam setiap malam. suami yang baik akan berusaha mengurangi beban isteri dan turut menjaga bayi di waktu malam.

begitu seterusnya perhatian dan tanggungjawab suami terhadap isteri itu berterusan, semenjak hamil sehinggalah menjaga anak adalah pekerjaan yang harus dibantu oleh suami agar isteri dapat merasakan kebahagiaan dan keringanan dalam menjalankan tanggungjawab yang berat itu.

nuff

Categories

acar (1) anak-anak (4) Apam polkadot (2) asam pedas (2) award (2) Ayam (5) biskut (7) BM (1) Brownies (5) bubur (6) buku (1) Cake (86) Cake Deco (1) cake in jar (7) Cerita (1) Cheesecake (14) coklat (2) contest (1) cream puff (2) cupcake/Muffin (27) Daging (7) Dalca (1) Dessert (12) GA (2) Hantaran (1) Ikan (24) Info (6) Jalan-jalan (2) Jualan (1) Kek (24) Kek Lapis (5) Kerang (1) kuih muih (31) Lauk Pauk (45) Mak (1) makan (1) mee (26) Mengandung (1) Minuman (4) muffin (2) muhasabah (1) Mutiara Hati (1) Nasi (9) oven (1) pasta (1) Pizza (4) Puding (2) Pulut (1) Raya (1) Roti (20) Sayur (16) Seafood (14) sotong (4) Steamboat (2) Story mory (141) Sup (7) Tart (27) tat (7) tiramisu (2) Tools (1) Triffle (4) udang (6) Western (3)