Recent Posts

Terima kasih kepada kawan-kawan yang sudi jengah sini. Sudi-sudikanlah tinggalkan komen kawan-kawan kat sini ekk..terima kasih kepada yang selalu kongsi resepi-resepi ngan kita yang baru belajar ni. Sangat-sangat menghargainya....Semoga silaturrahim akan bertambah erat walaupon hanya di alam maya.

Jika ada yang berminat mengoder saya sedia menerima tempahan kek, cupcake dan Tat. Jika ada yang berminat untuk mengoder produk-produk homemade saya sila PM ke FB saye yer. Terima kasih.

Monday, December 7, 2009

Pizza




Sapa nk pizza angkat jari..muahahahaaa...pizza ni menu dinner smlm...disebabkan anak2 tdo awal so aku pon start projek haku le...mempizza..kehkehkeh....punya la lama dok peram resepi ni baru menjadi...bkn apa sbbnya haku ni mmg malas bab menguli ni.....letih woo uli tepung nihh....haku mane ade BM...sob3....ade sesapa tak nk adiah kan kat haku..sian haku.....wuaaaaaaaa.......resepi asalnye dari minami@myresepi tp haku ngendap2 jumpa kat umah kak Hana yg dh slim skrg tu.........adinde copy paste je ekkk...tq sume sbb kongsi resepi yg beh ni.....sbb korang la aku dh reti buat pizza...

Sebelum dibakar........


selepas.............nyum2



Bahan2

200gram tepung roti (haku gune tepung gandum jek)

1 sudu gula

sedikit garam

1 sudu kecil yis

125ml air

1 sudu butter

1 sudu susu tepung


Topping : Keju mozarella, mayonis, sos cili,sos tomato, cendawan butang,lada benggala ijau dan kuning, crab stik, udang,sosej atau apa2 topping kesukaan





Cara:



1. bahan2 utk kulit pizza digaul dan diili sehingga sebati.biarkan selama 45-60 minit. tutup dgn tuala lembab.



2. Canai doh tersebut setebal 0.5 cm.



3. sapu kulit pizza dengan mayonis dikuti dengan sos cili dan sos tomato.ratakan sos keseluruh bahagian. taburkan cheese dan topping pilihan di atas kulit pizza.



4. bakar pada suhu 180C selama 15-20 minit. enak dimakan panas2




4 comments:

MAMASYAZA said...

wah memang nampak sedap pun...terliuq aku..dah la tak mkn nasi tghari lagi ni...menguji perut btoi la

MeknaBlog said...

hehehee...akhirnya aku berjaya gak buat...laki aku kata sedap...suke2

geraugebang said...

Salam kenal dari kak gerau. Tertarik napsu makan kak gerau tengok piza tu. bestnya buat piza sendiri.

MeknaBlog said...

Makasih kak gerau sudi singgah.....baru belajar2 buat kak...

nuff

Categories

acar (1) anak-anak (4) Apam polkadot (2) asam pedas (2) award (2) Ayam (5) biskut (7) BM (1) Brownies (5) bubur (6) buku (1) Cake (86) Cake Deco (1) cake in jar (7) Cerita (1) Cheesecake (14) coklat (2) contest (1) cream puff (2) cupcake/Muffin (27) Daging (7) Dalca (1) Dessert (12) GA (2) Hantaran (1) Ikan (24) Info (6) Jalan-jalan (2) Jualan (1) Kek (24) Kek Lapis (5) Kerang (1) kuih muih (31) Lauk Pauk (45) Mak (1) makan (1) mee (26) Mengandung (1) Minuman (4) muffin (2) muhasabah (1) Mutiara Hati (1) Nasi (9) oven (1) pasta (1) Pizza (4) Puding (2) Pulut (1) Raya (1) Roti (20) Sayur (16) Seafood (14) sotong (4) Steamboat (2) Story mory (141) Sup (7) Tart (27) tat (7) tiramisu (2) Tools (1) Triffle (4) udang (6) Western (3)