Recent Posts

Terima kasih kepada kawan-kawan yang sudi jengah sini. Sudi-sudikanlah tinggalkan komen kawan-kawan kat sini ekk..terima kasih kepada yang selalu kongsi resepi-resepi ngan kita yang baru belajar ni. Sangat-sangat menghargainya....Semoga silaturrahim akan bertambah erat walaupon hanya di alam maya.

Jika ada yang berminat mengoder saya sedia menerima tempahan kek, cupcake dan Tat. Jika ada yang berminat untuk mengoder produk-produk homemade saya sila PM ke FB saye yer. Terima kasih.

Thursday, July 21, 2011

Apam Dot Dot yg cumil

Assalamualaikum...dh minum petang ker? Jom minum teh ngan apam dot dot yg cumil2 ni. Semalam baru sampai seru nk buat apam ni. Org len dh berkali2 buat...So ni la hasinya. Syukurrr . Bleh gak buat ngap2 ptg2 ni....Resepi dh lama masuk list. Tenkiu yerrr tuan punya resepi...dari kak.lilydvalley. tp haku CNP dari dapoq kak Hana Jepun...(jepun lg ke). thanks kak Hana...minta Halal yerrr..
Senang yg amat membuat apam ni...x rugi ler mencuba kiranya..so sapa2 terasa teringin tu cuber2 la buat...
Minta izin tuan punya resepi nk tepek kat cni. Nnt nk buat senang nk cari..

Bahan-bahan
  • 3 biji telur - dari peti sejuk
  • 275 gm tepung gandum
  • 220 gm gula halus - hana kurangkan
  • 150gm susu segar
  • 3 sudu teh baking powder
  • 1 sudu kecil ovallete
  • Filling blueberry secukupnya (masukkan ke dalam piping bag)
  • Pewarna
Cara-cara
  1. Masukkan semua bahan apam ke dalam mangkuk mixer dan pukul kelajuan maxima selama 6 - 8 minit.
  2. Bahagikan adunan kepada beberapa bahagian & titiskan pewarna mengikut citarasa.
  3. Masukkan setiap warna ke dalam piping bag (atau beg plastik yang bersih).
  4. Picitkan sedikit adunan ke dalam mangkuk kertas yang telah disusun didalam acuan lompang.
  5. Picitkan blueberry filling secukupnya.
  6. Picitkan lagi adunan yang berlainan warna sehingga ¾ penuh.Kemudian dot dot kan dengan warna pilihan.
  7. Kukus didalam kukusan yang telah dipanaskan selama 10-15 minit.
NOTE dr Hana:
  • Jangan buka api besar semasa mengukus. Guna api sederhana je yer! Kalau tak nanti pecah aka kembang mekar setaman! jadik ler kang apam mekar! hihi.. (berdasarkan pengalaman..:D).
  • Buh esen vanila utk mengurangkan bau telur.

5 comments:

♥MAMASYAZA♥ said...

mesti apam dot2 ni yg hang nak bagi kat aku pagi tadi. wahhh rugi tak p keja, mesti sedap

MeknaBlog said...

yup...tepat skali....sedap sgt kak oiiii...mmg rugi la ang

Mamasya said...

Assalammualaikum Mekna

Sama pula entry kali ni..apam dot-dot...mmg tomeiikan apam ni.
sedapnya kuih serimuka doyan kat bawah tu....
Salam takziah buat Mek Na dr akak sekeluarga. moga roh bonda mekna ditempatkan di kalangan orang-orang beriman. Al fatihah..

MeknaBlog said...

Waalaikumussalam Mamasya...

terima kasih di atas ingatan....
Apam tu mmg tomei...best2...

Iera Butterfly said...

Assalam.. cantik sngt apom ni.. dah penah rasa.. mmg sedap.. lagi sedap klu boh coklat... yummyyyy

nuff

Categories

acar (1) anak-anak (4) Apam polkadot (2) asam pedas (2) award (2) Ayam (5) biskut (7) BM (1) Brownies (5) bubur (6) buku (1) Cake (86) Cake Deco (1) cake in jar (7) Cerita (1) Cheesecake (14) coklat (2) contest (1) cream puff (2) cupcake/Muffin (27) Daging (7) Dalca (1) Dessert (12) GA (2) Hantaran (1) Ikan (24) Info (6) Jalan-jalan (2) Jualan (1) Kek (24) Kek Lapis (5) Kerang (1) kuih muih (31) Lauk Pauk (45) Mak (1) makan (1) mee (26) Mengandung (1) Minuman (4) muffin (2) muhasabah (1) Mutiara Hati (1) Nasi (9) oven (1) pasta (1) Pizza (4) Puding (2) Pulut (1) Raya (1) Roti (20) Sayur (16) Seafood (14) sotong (4) Steamboat (2) Story mory (141) Sup (7) Tart (27) tat (7) tiramisu (2) Tools (1) Triffle (4) udang (6) Western (3)