Recent Posts

Terima kasih kepada kawan-kawan yang sudi jengah sini. Sudi-sudikanlah tinggalkan komen kawan-kawan kat sini ekk..terima kasih kepada yang selalu kongsi resepi-resepi ngan kita yang baru belajar ni. Sangat-sangat menghargainya....Semoga silaturrahim akan bertambah erat walaupon hanya di alam maya.

Jika ada yang berminat mengoder saya sedia menerima tempahan kek, cupcake dan Tat. Jika ada yang berminat untuk mengoder produk-produk homemade saya sila PM ke FB saye yer. Terima kasih.

Friday, September 23, 2011

Kap..kap..sawadikap..jom Makan Laksa Siam....

 Arini kita p seberang sempadan skit ja...hahahaa...kita layan laksa siam plak. Sedap laksa ni..haku sukaaaa. Aritu ada makan kat umh member opis masa dia buat rumah terbuka..sedap sgt haku balun 2 mangkuk. Lps tu dok terasa2 nk mkn lagi, cari resepi nk cuba buat sendiri..Laksa dia haku oder je dari kak yg buka kedai makan tu...laksa dia halus2 je, kuah aku ada juga tanya kak Kedai mkn tu tp takut x jd aku googgle2 kat tenet. Hoh...lg penin sebab byk versi ropanya laksa siam ni...ada yg kena tumis..ada yg tak. Kali ni haku cuba yg tumis dulu. Sebenaqnya dh janji ngan jiran sebelah dia nk mai beraya umah haku. So kesempatan utk cuba buat laksa ni. Kalau buat setakat haku sorang nk mkn cam x berbaloi jekan....alhamdulillah dioang kata sedap....selain jiran haku sudah smestinya beshpren haku Kak Su..pastu haku bedak2 la kat jiran2 lain yg tak sempat nk keloi tu...apapepon terima kasih sudi mai beraya kat umh yer...Minta maaf andai ada yang terkurang....len kali mai lg. Best3....
Okeh berbalik pada resepi laksa ni setelah habih pikiaw haku rujuk kat resepi dari blog SURIRUMAH IT@mimieloma..tenkiu yerr. Minta izin dan halalkan resepinya. Nak tepek sini juga utk kemudahan dikemudian hariii

resepi laksa siam

Sumber: surirumah IT .

bahan2 utk kuah nye.


1 kg ikan selayang direbus dan dikopek isi nye(ske ati lah klu nak tukar pakai ikan ape)
1 kotak santan msg
bawang merah
bawang putih
kunyit idup
cili giling (kita tukaq cili padi)
(bhn2 diatas ni di blend halus)
lengkuas n serai di titik.(kita blend skali ngan bahan diatas)
daun limau purut(klu suke leh tambah lagi dgn daun kesum)
asam keping
garam secukup rasa.

cara membuatnye...
1.tumiskan bahan-bahan yg diblend tadi.
2.masukkan sekali serai dan lengkuas.
3.biar sampai pecah minyak baru masukkan ikan dgn santan.....tambah dgn air rebusan ikan sekali.
4.masukkan asam keping,daun limau purut,garam dan masak sehingga mendidih.
Siap utk dihidang.

p/s...bahan taburan ikut suke lah.....mimieloma guna taugeh,timun bawang dan telur rebus je.Leh ikut macam bahan taburan laksa johor....Utk pedas.blend cili merah dgn sedikit garam.

2 comments:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.

nuff

Categories

acar (1) anak-anak (4) Apam polkadot (2) asam pedas (2) award (2) Ayam (5) biskut (7) BM (1) Brownies (5) bubur (6) buku (1) Cake (86) Cake Deco (1) cake in jar (7) Cerita (1) Cheesecake (14) coklat (2) contest (1) cream puff (2) cupcake/Muffin (27) Daging (7) Dalca (1) Dessert (12) GA (2) Hantaran (1) Ikan (24) Info (6) Jalan-jalan (2) Jualan (1) Kek (24) Kek Lapis (5) Kerang (1) kuih muih (31) Lauk Pauk (45) Mak (1) makan (1) mee (26) Mengandung (1) Minuman (4) muffin (2) muhasabah (1) Mutiara Hati (1) Nasi (9) oven (1) pasta (1) Pizza (4) Puding (2) Pulut (1) Raya (1) Roti (20) Sayur (16) Seafood (14) sotong (4) Steamboat (2) Story mory (141) Sup (7) Tart (27) tat (7) tiramisu (2) Tools (1) Triffle (4) udang (6) Western (3)