Recent Posts

Terima kasih kepada kawan-kawan yang sudi jengah sini. Sudi-sudikanlah tinggalkan komen kawan-kawan kat sini ekk..terima kasih kepada yang selalu kongsi resepi-resepi ngan kita yang baru belajar ni. Sangat-sangat menghargainya....Semoga silaturrahim akan bertambah erat walaupon hanya di alam maya.

Jika ada yang berminat mengoder saya sedia menerima tempahan kek, cupcake dan Tat. Jika ada yang berminat untuk mengoder produk-produk homemade saya sila PM ke FB saye yer. Terima kasih.

Sunday, February 12, 2012

Kek Oren Badam yang besttt



Selalu asik buat kek yg sama je kan. Kali ni cuba kek Oren badam pula. Tetiba teringin sangat nk mkn sbb tgk kat AFC diorang buat nampak moist sangat. Tak sempat nk salin resepi masa siaran tu. Jadi godek2 kat google...terjumpa resepi nih. Bagi haku mmg best sgt2. Menepati selera pewut stokinku ini...ahakssss...Kek yang sgt moist, gebussss, rasa masam2 dan wangi kulit oren yg memukau qolbu ditambah dengan rasa lemak2 badam...perrghhhhh..hahaahahaha...jiwang japsss. Asik la kiranya bila mengunyah kek nih..haku yg makan paling banyak. Kek ni tak manis sgt....lemak2 rasa dia. Resepi dapat dari LIDYA@bake online. Thanks yer lidya...harap halal kan resepinyer yerr..kita nk letak disini buat rujukan di masa akan datang.. 


KEK OREN BADAM

BAHAN-BAHAN

250gm butter
2 sudu besar parutan kulit oren
200gm gula kaster
4 biji telur
50gm serbuk badam
225gm Tepung naik sendiri
75gm tepung gandum biasa
180gm orange juice

CARA-CARA

1. Pukul butter,gula dan kulit oren hingga gebu
2. Masukkan telur satu persatu
3. Masukkan tepung berselang seli dengan orange juice dan masukkan serbuk badam.Gaul rata
4. Bakar 45 minit.

6 comments:

wanie said...

ermmmm...sedapnya...

blh tukar link gan wanie..?wanie masih bru lg dan tgh cari member..

MeknaBlog said...

wanie: boleh..apa salahnya

Sally Rashid said...

sedapnya kek ni mekna oiiii...
meleleh air liur menengoknya

MeknaBlog said...

Sally : lap ler air liur tu sally ...dh menitik atas meja tuu

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum mekna...
sedapnya tgk kek oren tu.. bubuh badam lg yer... lg ler berganda sedapnya kan...

MeknaBlog said...

Waalaikumussalam Kak Diana..
Memang sedap sgt kak...kita dok ulang2 makan...dengan rasa lemak2 badam mmg best

nuff

Categories

acar (1) anak-anak (4) Apam polkadot (2) asam pedas (2) award (2) Ayam (5) biskut (7) BM (1) Brownies (5) bubur (6) buku (1) Cake (86) Cake Deco (1) cake in jar (7) Cerita (1) Cheesecake (14) coklat (2) contest (1) cream puff (2) cupcake/Muffin (27) Daging (7) Dalca (1) Dessert (12) GA (2) Hantaran (1) Ikan (24) Info (6) Jalan-jalan (2) Jualan (1) Kek (24) Kek Lapis (5) Kerang (1) kuih muih (31) Lauk Pauk (45) Mak (1) makan (1) mee (26) Mengandung (1) Minuman (4) muffin (2) muhasabah (1) Mutiara Hati (1) Nasi (9) oven (1) pasta (1) Pizza (4) Puding (2) Pulut (1) Raya (1) Roti (20) Sayur (16) Seafood (14) sotong (4) Steamboat (2) Story mory (141) Sup (7) Tart (27) tat (7) tiramisu (2) Tools (1) Triffle (4) udang (6) Western (3)