Recent Posts

Terima kasih kepada kawan-kawan yang sudi jengah sini. Sudi-sudikanlah tinggalkan komen kawan-kawan kat sini ekk..terima kasih kepada yang selalu kongsi resepi-resepi ngan kita yang baru belajar ni. Sangat-sangat menghargainya....Semoga silaturrahim akan bertambah erat walaupon hanya di alam maya.

Jika ada yang berminat mengoder saya sedia menerima tempahan kek, cupcake dan Tat. Jika ada yang berminat untuk mengoder produk-produk homemade saya sila PM ke FB saye yer. Terima kasih.

Sunday, March 27, 2011

Resepi Mee Udang Sedap

Malam ni haku tak masak nasi. Cuma buat Mee Udang ni sebab Bigboss ada belikan udang saiz XL. Besarrrr punyaaaaaa...ha amik ko. 4 ekoq ja dia beli. So teruih terasa nk mkn mee udang....Terima kasih kepada Ct Zaidah sbb share resepi nihhh...nk tgk gambaq lg cun clik SINI. Minta izin saya nk CnP resepi kat cni yerrr......

Resepi Mee Udang Sedap
Sumber: http://ummiesya.blogspot.comumber:
  1. Mee Kuning (Aku guna lam 300gm jer,coz mkn ber2
  2. jer)
  3. Udang ikut suka byk mana pong,lagi banyak,lagi sedap(aku letak 4ekor udang besar)
  4. 1ekor sotong di potong kecil(suka ati ler nak letak ke x)
  5. 1Biji kentang yg kecil,digoreng @rebus hingga empuk
  6. 2sdb cili kisar(aku mmg dah siap blend n letak bawang)
  7. 1@2ulas bawang putih dikisar
  8. 4 ulas bawang merah dikisar
  9. 2@3 ekor udang kecil di kisar halus
  10. *1/2 sb udang kering dikisar halus(guna blend kering
  11. *2Sdb tomato puree
  12. *Sos cili
  13. *sos tomato
  14. *Serbuk pati ayam
  15. *1Sdb nampla@sos ikan
  16. 1Keping Tauhu yg di goreng
  17. Sawi n half biji tomato
  18. *Gula,Garam secukupnya
  19. Minyak utk menumis
  20. *Aku letak telur rebus,cili merah,limau kasturi,daun salad yg dihiris halus bawang goreng.
  21. *Dah Update mee tadi,coz dah publish baru perasan xda taip letak mee..Mee tuh kalo nak mkn lambat,leh la celur asing.Aku men lebur jer terus,coz hubby dah lapor bebenor.

Cara-cara:-Aku blend ubi kentang yg di goreng dengan sedikit air,bersama udang kecik.Pastu Aku tumis bawang putih+merah,hingga kuning,masukan cili kisar,pas agak garing,Aku masukkan kentang yg di blend ngan udang kecik tuh,Leh tambah air utk kuah yg lbh.Biarkan sebentar,pastu aku masukkan semua bhn yg bertanda*,pas mendidih aku masukkan udang n sotong..Biarkan udang n sotong masak blh la masukkan mee kuning, sawi n tomato.Tutup api,time nak hidang tuh baru la letak tauhu,telur rebus,cili merah,limau kasturi,daun salad@daun bawangn bawang goreng,sedap di makan panas2,kOLO DIBIARKAN SEJUK MEE AKN KEMBANG,COZ MENYERAP KUAH..


Yang nih pula menu malam semalam. Cam biasa Bigboss belanja kami semua makan kan kola perleh. Huhuhu.....menu wajib ikan bakaq la apa lg. So nila antara menu kami anak beranak semalam....besttttttttt

2 comments:

Ibu Ayra said...

pi kola, awat tak ajak cik abg singgah umah kami...

MeknaBlog said...

eheheehe...p dh lambat kak. Tak plan pon. Tetiba dia ajak...Insyallah len kali kami singgah

nuff

Categories

acar (1) anak-anak (4) Apam polkadot (2) asam pedas (2) award (2) Ayam (5) biskut (7) BM (1) Brownies (5) bubur (6) buku (1) Cake (86) Cake Deco (1) cake in jar (7) Cerita (1) Cheesecake (14) coklat (2) contest (1) cream puff (2) cupcake/Muffin (27) Daging (7) Dalca (1) Dessert (12) GA (2) Hantaran (1) Ikan (24) Info (6) Jalan-jalan (2) Jualan (1) Kek (24) Kek Lapis (5) Kerang (1) kuih muih (31) Lauk Pauk (45) Mak (1) makan (1) mee (26) Mengandung (1) Minuman (4) muffin (2) muhasabah (1) Mutiara Hati (1) Nasi (9) oven (1) pasta (1) Pizza (4) Puding (2) Pulut (1) Raya (1) Roti (20) Sayur (16) Seafood (14) sotong (4) Steamboat (2) Story mory (141) Sup (7) Tart (27) tat (7) tiramisu (2) Tools (1) Triffle (4) udang (6) Western (3)