Recent Posts

Terima kasih kepada kawan-kawan yang sudi jengah sini. Sudi-sudikanlah tinggalkan komen kawan-kawan kat sini ekk..terima kasih kepada yang selalu kongsi resepi-resepi ngan kita yang baru belajar ni. Sangat-sangat menghargainya....Semoga silaturrahim akan bertambah erat walaupon hanya di alam maya.

Jika ada yang berminat mengoder saya sedia menerima tempahan kek, cupcake dan Tat. Jika ada yang berminat untuk mengoder produk-produk homemade saya sila PM ke FB saye yer. Terima kasih.

Monday, August 3, 2009

Talam Pandan



dh manyak ari dok teringin nk mkn...ada gak bli kat kafe tp x menepati citarasa....frust aje...last2 smlm ku gagahi juga godek2 buat walaupon x nah buat ...hahahaha...jadik aaa...aku sukeeee...aku sukeeeee......puaih hati aku mkn....tp bahagian potong tu nampak sememeh jek...muahahhahaaa.resepi dikidnap drpd HAZLIZA BT HATTA kat MyR nun...tqvm kak....mmg menepati citarasa..maap ekk tukaq jd pandan.......suka bau harum pandan tuuuu...minta halal yek...makasih sudi kongsi resepi kuih2 lama ni.......ssh sgt nk cr yg sedap...kite CnP je kak......kut2 ada kwn2 yg tingin nk blajaq...

Bahan-bahan ( Dalam 10 orang makan )

  • BAHAN A: bhgn bwh
  • Tepung beras dan 3 sudu besar penuh tepung gandum -jadikan 1 cawan.
  • Gula merah 150 grm,2 1/2 sudu besar gula putih, 2 cawan air dan sehelai daun pandan - dimasak sehingga mendidih-sejukkan.(ukuran gula kurang manis-tambahkan gula kalau nak manis).
  • Secalit kapur- bekas2 sahaja (jangan banyak sebab adunan akan menjadi keras).
  • Campur kesemua bahan sehingga sebati - tapiskan.(ukuran 1 cwn tepung dan 2 cawan air gula).
  • BAHAN B: bhgn atas
  • 1 kotak santan (cap ayam)-dicampur dgn air-jadikan 1 1/2 cawan.
  • Tepung beras 1/3 cawan -(2 1/2 sudu besar).
  • Garam secukup rasa.
  • Campur kesemua bahan sehingga sebati - tapiskan.

Cara-cara

  1. Panaskan pengukus.
  2. Loyang digris dgn sedikit minyak.Masukkan bahan A.Dikukus 30 minit.
  3. Lepas 30 minit, jika adunan dah masak tapi ada air kukusan diatasnya. pedapkan dengan tisu(kitchen towel). Lorekkan dengan garfu supaya adunan atas boleh melekat.
  4. Masukkan bahan B keatas bahan A dengan perlahan2.(kacau sedikit adunan B sebelum dituang).Kukus selama 30 minit lagi.
  5. Apabila adunan dah masak tapi masih ada air kukusan.Pedapkan lah dengan kitchen towel ok.
  6. Disejukkan kuih ini terlebih dahulu sebelum dipotong.Selamat mencuba.

No comments:

nuff

Categories

acar (1) anak-anak (4) Apam polkadot (2) asam pedas (2) award (2) Ayam (5) biskut (7) BM (1) Brownies (5) bubur (6) buku (1) Cake (86) Cake Deco (1) cake in jar (7) Cerita (1) Cheesecake (14) coklat (2) contest (1) cream puff (2) cupcake/Muffin (27) Daging (7) Dalca (1) Dessert (12) GA (2) Hantaran (1) Ikan (24) Info (6) Jalan-jalan (2) Jualan (1) Kek (24) Kek Lapis (5) Kerang (1) kuih muih (31) Lauk Pauk (45) Mak (1) makan (1) mee (26) Mengandung (1) Minuman (4) muffin (2) muhasabah (1) Mutiara Hati (1) Nasi (9) oven (1) pasta (1) Pizza (4) Puding (2) Pulut (1) Raya (1) Roti (20) Sayur (16) Seafood (14) sotong (4) Steamboat (2) Story mory (141) Sup (7) Tart (27) tat (7) tiramisu (2) Tools (1) Triffle (4) udang (6) Western (3)