Recent Posts

Terima kasih kepada kawan-kawan yang sudi jengah sini. Sudi-sudikanlah tinggalkan komen kawan-kawan kat sini ekk..terima kasih kepada yang selalu kongsi resepi-resepi ngan kita yang baru belajar ni. Sangat-sangat menghargainya....Semoga silaturrahim akan bertambah erat walaupon hanya di alam maya.

Jika ada yang berminat mengoder saya sedia menerima tempahan kek, cupcake dan Tat. Jika ada yang berminat untuk mengoder produk-produk homemade saya sila PM ke FB saye yer. Terima kasih.

Friday, November 11, 2011

Pizza Gebu resepi Cik Mat Gebu...

Pagi td bekpes ngan Cream Puff...malam ni kita dinner ngan Pizza pulak okeh. Ternak lemak lagi ni...hedehh..Usha tengok topingnya udah le, lemak berkrin tuuu. Bertimbun-timbun. Apapon memang tangkap lentok laa layan pizza ni. Bestt..sedap dimakan panas2. Sempat snap yg ni jer..masa potong dh tak sempat lg nk snap. Semua tak sabo2 nk ngap....Topping pizza ni haku humban jek apa yg ada dalam peti ais tu. Capsicum (btui ka eja nih?) pon tak da. Haku bantai letak mix vege je...masa kuarkan bahan2 utk topping tu terperasan sosej sudah monopous daaaaa. Panik jugak sekejap td sebab Base dh siap uli...cepat2 haku sms  Bigbos minta tolong dia belikan sosej +mayonis on the way dia blk keja tu. Alhamdulillah...selamat. Kalau idak jd pizza vegetarian la. Letak sayoq saja..haaa...ntah2 sedap pa noh...
Resepi cam biasa haku skodeng kat Dapoq Cik Mat Gebu yang pames amos tu...Tenkiu CMG. Minta halalkan ilmu yg kita amik ni..pastu kita CnP skali (melampau btui haku kan...malas cap apapon tak tau). Apapon siyes cakap pizza ni mmg kena la ngan anak tekak dan perut stokin haku....hahahahhaa..caiyok2..semak resepi marbeles ni...
Pstttt..psssstttt...keju mozarella lebih byk lagi..esok lusa tulat tungging buyung ada lg la pizza dok posing kat sini....hahhha. keciwi x abih g nihhhhhh

Pizza Gebu 
BAHAN-BAHAN DOH PIZZA :-)
300 g tepung gandum
6 g instat yeast
20 g mentega
10 g gula halus
1 camca teh bread improver (optional)
1/4 camca teh garam
1 1/2 camca besar madu
170 ml air
Sedikit tepung untuk ditabur

BAHAN-BAHAN PIZZA GEBU :-)
4 batang sosej ayam "ayamas", hiris serong
4 hirisan gegelang red capsicum
4 hirisn gegelang yellow capsicum
4 hirisan gegelang green capsicum
1 biji bawang besar, hiris bulat (optional)
175 g keju mozzarella, hiris nipis2
Sos tomato dalam botol secukupnya
4 camca besar mayonnaise

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK DOH PIZZA :- Satukan semua bahan untuk doh dalam satu bekas, kecuali mentega dan tepung untuk ditabur, gaul rata hingga bersatu. Tambah mentega dan terus meggaul hingga menjadi doh yang kenyal, jika melekit, tambah sedikit tepung. Kemudian bulat2kan dan biar 45 minit hingga naik sekali ganda. KAEDAH LAIN :- Masukkan semua bahan untuk dok kecuali tepung untuk ditabur, ke dalam bread maker, pilih setting untuk doh dan tekan "ON", buat hingga siap.
  2. UNTUK PIZZA GEBU :- Panaskan oven pada suhu 190C, sediakan 2 dulang pizza berukuran 9 inci, sapu dengan sedikit mentega. Ketepikan. Keluarkan doh, bahagikan doh tadi kepada 2 bahagian sama besar. Ambil satu, tabur sedikit tepung dan canai bulat. Alihkan ke dalam dulang pizza, tekan2 dengan hujung jari hingga memenuhi dulang tadi dan biarkan kelilingnya sedikit tebal. Letak 2 camca besar mayonnaise, ratakan dan letak pula sos tomato, ratakan. Susun bahan untuk pizza atasnya (buat 2 bahagian) dan diakhiri dengan keju mozzarella. Bakar 20 - 25 minit hingga keju mencair dan roti kelihatan kuning keemasan. Keluarkan dari oven dan hidangkan segera bersama sos kegemaran. Buat kaedah sama juga untuk satu bahagian lagi..

3 comments:

♥MAMASYAZA♥ said...

memang sedap ni

MeknaBlog said...

seddappppppppp sgt...bigbos siap kata x yah p pizza hut lg la lepas ni kan....hahahaa...si kakak pon pulun gak

mama sara nur said...

assalamualaikum
salam kenal
pizza memang sedapkan kalu wat sendiri puas makan..he he anak2 memang suke kan...

nuff

Categories

acar (1) anak-anak (4) Apam polkadot (2) asam pedas (2) award (2) Ayam (5) biskut (7) BM (1) Brownies (5) bubur (6) buku (1) Cake (86) Cake Deco (1) cake in jar (7) Cerita (1) Cheesecake (14) coklat (2) contest (1) cream puff (2) cupcake/Muffin (27) Daging (7) Dalca (1) Dessert (12) GA (2) Hantaran (1) Ikan (24) Info (6) Jalan-jalan (2) Jualan (1) Kek (24) Kek Lapis (5) Kerang (1) kuih muih (31) Lauk Pauk (45) Mak (1) makan (1) mee (26) Mengandung (1) Minuman (4) muffin (2) muhasabah (1) Mutiara Hati (1) Nasi (9) oven (1) pasta (1) Pizza (4) Puding (2) Pulut (1) Raya (1) Roti (20) Sayur (16) Seafood (14) sotong (4) Steamboat (2) Story mory (141) Sup (7) Tart (27) tat (7) tiramisu (2) Tools (1) Triffle (4) udang (6) Western (3)