Recent Posts

Terima kasih kepada kawan-kawan yang sudi jengah sini. Sudi-sudikanlah tinggalkan komen kawan-kawan kat sini ekk..terima kasih kepada yang selalu kongsi resepi-resepi ngan kita yang baru belajar ni. Sangat-sangat menghargainya....Semoga silaturrahim akan bertambah erat walaupon hanya di alam maya.

Jika ada yang berminat mengoder saya sedia menerima tempahan kek, cupcake dan Tat. Jika ada yang berminat untuk mengoder produk-produk homemade saya sila PM ke FB saye yer. Terima kasih.

Wednesday, January 19, 2011

Hokkien Megi...adake?



Kak Hana engko jgn mare aaa...Kite dh menderhaka dgn resepimu ini. Sbb kan mee kuning tak dak stok. So kite bantai jek ngan Megi. Sekali sekala layan megi besh juga. Ari2 asik makan nasi berlauk jemu dh juga kan...kena juga tukaq selera skali skala..megi ni haku seniri x rasa lg. So tak ley nk komen lebey2. Kak Hana td kan kite selongkaq dapoq kak Hana cari resepi mee sbb mmg tau kak Hana baaaaanyak resepi mee. Harap akak tak mareh ekkk... Tq kongsi resepi tu.....Kite CnP kat cni buat rujukan kemudian harii.....tq kak

RESEPI HOKKIEN MEE
source :
hanamemories.blogspot.com

Bahan-bahan

  • *15 tangkai lada kering
  • *5 biji bawang merah
  • *2 biji bawang putih - bahan * blend
  • 1 mangkuk udang
  • mee kuning
  • bihun - xde stok, ltk mee kuning je
  • telur rebus
  • hirisan daging rebus
  • kangkung celur - hana xde ganti sawi je
  • taugeh
  • fishcake
  • bawang goreng
  • garam dan gula
  • air secukupnya

Cara-cara

  • Rebus udang. kemudian kopek kulit dan juga buang kepala. Asingkan isinya. Blend kulit dan juga kepala udang hingga hancur kemudian tapis. Simpan sebentar stok udang.
  • Panaskan minyak. Tumis bahan blend hingga pecah minyak. Masukkan garam dan juga gula sedikit. Ambil sesenduk kecil utk utk tumiskan dengan isi udang.
  • Masukkan air rebusan/stok udang tadi.(boleh masukkan air rebusan daging juga) dan masukkan lagi sedikit air. jgn byk sgt air nanti kurang rasa. didihkan.
  • Cara hidangan, letakkan mee kuning, bihun ke dalam mangkuk. Letak udang, kangkung, taugeh, fishcake dan telur. Curahkan kuah ke atasnya. Taburkan dengan bawang goreng.
  • Sedia untuk dinikmati.

2 comments:

MAMASYAZA said...

udang tu yg tak tahan tengok

hana said...

takk.. tak marahh... tp apa kata ko bg aku semangkuk megi tuh! hahahaha

nuff

Categories

acar (1) anak-anak (4) Apam polkadot (2) asam pedas (2) award (2) Ayam (5) biskut (7) BM (1) Brownies (5) bubur (6) buku (1) Cake (86) Cake Deco (1) cake in jar (7) Cerita (1) Cheesecake (14) coklat (2) contest (1) cream puff (2) cupcake/Muffin (27) Daging (7) Dalca (1) Dessert (12) GA (2) Hantaran (1) Ikan (24) Info (6) Jalan-jalan (2) Jualan (1) Kek (24) Kek Lapis (5) Kerang (1) kuih muih (31) Lauk Pauk (45) Mak (1) makan (1) mee (26) Mengandung (1) Minuman (4) muffin (2) muhasabah (1) Mutiara Hati (1) Nasi (9) oven (1) pasta (1) Pizza (4) Puding (2) Pulut (1) Raya (1) Roti (20) Sayur (16) Seafood (14) sotong (4) Steamboat (2) Story mory (141) Sup (7) Tart (27) tat (7) tiramisu (2) Tools (1) Triffle (4) udang (6) Western (3)