Terima kasih kepada kawan-kawan yang sudi jengah sini. Sudi-sudikanlah tinggalkan komen kawan-kawan kat sini ekk..terima kasih kepada yang selalu kongsi resepi-resepi ngan kita yang baru belajar ni. Sangat-sangat menghargainya....Semoga silaturrahim akan bertambah erat walaupon hanya di alam maya.

Jika ada yang berminat mengoder saya sedia menerima tempahan kek, cupcake dan Tat. Jika ada yang berminat untuk mengoder produk-produk homemade saya sila PM ke FB saye yer. Terima kasih.

Sunday, January 16, 2011

Pernahkah Kau Mengerti.......


Mlm yg sunyi dan sepi membawa aku mengenang kisah silam yang melukakan. Kisah yang amat melukakan

Tersergam indah rumah Agam Cikgu Adam. Terbayang bahagia di wajah seorang gadis kecil tatkala merenung rumah yang begitu sempurna bagi dirinya yang serba daif. Dibelakang rumah agam itu terletak sebuah rumah yang hanya layak di panggil pondok. Lantainya hanya dari pohon-pohon pinang manakala dindingnya hanya dari zink-zink terpakai, Di situlah syurga gadis kecil tersebut. Gadis kecil itu sering bermimpi betapa bahagia dan indahnya seandainya rumah yang begitu cantik dan sempurna adalah miliknya. Tapi mimpi hanyalah sekadar mimpi. Mana mungkin rumah seindah dan sesempurna itu menjadi miliknya. Namun begitu tidurnya menjadi indah dan amat mengasikkan dengan mimpi-mimpi itu.

Di pagi yang hening gadis kecil itu mengayuh basikal terpakai yang dibeli hanya dengan harga 3o ringgit menuju ke sekolah.....Pakaian sekolah yang lusuh pemberian insan yg berhati mulia tidak mematahkan semangatnya untuk menimba ilmu. Tapi hati kecilnya sering terentuh melihat teman seperjuangan sering memperagakan barangan dan alat tulis yang baru dan amat menarik. Hatinya sering memberontak ingin memilikiya. Tapi akan daya....dia hanya seorang gadis miskin yang hanya memandang dari jauh.

"Ayahh....ayah...boleh tak kalau saya nak menyertai kelab komputer, best la ayah. Yurannya 30 ringgit sebulan. Boleh tak ayah?" Ceria hati anak gadis kecil itu dengan harapan menggunung. Dia juga ingin menyertai kawan-kawan sekelasnya di sekolah.
"Huh.....mana aku ada duit. Tak payah lahhh" Balas si ayah...Hiba hati si gadis kecil. Mengalir laju airmatanya. Kecewa sungguh hati sigadis kecil dengan jawapan si ayah.
" Mak...mak...saya nak menyertai kelab komputer itu juga...semua kawan-kawan saya menyertainya" Lirih suara si gadis kecil...airmata masih bersisa dimata.
" Di mana kita nak cari duit sebanyak itu nak?" Si Ibu bersuara memujuk. Hibanya hati si gadis kecil. Dia tak mampu berkata lagi. Sambil menyeka airmata gadis kecil itu teresak-esak menahan sendu.
"Ya Allah mengapa aku dilahirkan miskin? mengapa Ya Allah?" Rintih si gadis kecil.
Setiap hari si ayah hanya tidur di rumah sedangkan Si ibu keluar mencari rezeki.....banyak mulut yang menanti untuk di suapkan termasuk mulut si ayah yang tak pernah tahu erti tanggungjawab. Dengan hanya bekerja di kantin sebagai tukang masak berapa sangat gaji yang diperolehinya...sedangkan anak-anak semakin membesar dan perbelanjaan perekolahan perlu disediakan. Hanya itulah yang termampu dilakukan dengan kudrat wanitanya.\
"Mak..mak cikgu minta yuran sukan . Esok semua kena beri kepada cikgu Mak" suara gadis kecil memberitahu dihening malam. " Tak bolehkah ditangguh dulu nak...mak tak ada duit sekarang" Sahut si ibu. " Tak boleh mak.....esok hari terakhir semua kena serahkan kepada cikgu" Airmata gadis kecil bertakung lagi buat sekian kalinya.
" Ayah tak adakah lima ringgit? Tanya si gadis kecil kepada si ayah." Aku tak ada duit. Tak payah la sukan-sukan tu semua" Balas si ayah sambil menghembus asap rokok .Hati si gadis kecil luluh lagi buat sekian kalinya. Terluka sungguh hatinya dengan sikap si ayah yang tidak pernah mengerti hati gadis kecil sepertinya. Luka itu semakin hari semakin dalam...luka itu amat pedih dan menusuk. Bencinya pada si ayah semakin hari semakin menebal.

Tahun depan si gadis kecil akan mengambil UPSR. Otaknya ligat berfikir bagaimana caranya untuk dia mencari wang untuk membayar yuran dan membeli buku-buku tambahan.



bersambungg.....

No comments:

nuff

Categories

acar (1) anak-anak (4) Apam polkadot (2) asam pedas (2) award (2) Ayam (5) biskut (7) BM (1) Brownies (5) bubur (6) buku (1) Cake (86) Cake Deco (1) cake in jar (7) Cerita (1) Cheesecake (14) coklat (2) contest (1) cream puff (2) cupcake/Muffin (27) Daging (7) Dalca (1) Dessert (12) GA (2) Hantaran (1) Ikan (24) Info (6) Jalan-jalan (2) Jualan (1) Kek (24) Kek Lapis (5) Kerang (1) kuih muih (31) Lauk Pauk (45) Mak (1) makan (1) mee (26) Mengandung (1) Minuman (4) muffin (2) muhasabah (1) Mutiara Hati (1) Nasi (9) oven (1) pasta (1) Pizza (4) Puding (2) Pulut (1) Raya (1) Roti (20) Sayur (16) Seafood (14) sotong (4) Steamboat (2) Story mory (141) Sup (7) Tart (27) tat (7) tiramisu (2) Tools (1) Triffle (4) udang (6) Western (3)