Recent Posts

Terima kasih kepada kawan-kawan yang sudi jengah sini. Sudi-sudikanlah tinggalkan komen kawan-kawan kat sini ekk..terima kasih kepada yang selalu kongsi resepi-resepi ngan kita yang baru belajar ni. Sangat-sangat menghargainya....Semoga silaturrahim akan bertambah erat walaupon hanya di alam maya.

Jika ada yang berminat mengoder saya sedia menerima tempahan kek, cupcake dan Tat. Jika ada yang berminat untuk mengoder produk-produk homemade saya sila PM ke FB saye yer. Terima kasih.

Monday, January 24, 2011

Kek Puding Caramel..bestnyeee

Kek Puding Karamel ni buat ari sabtu g..tp x dan nk buat n3 pon. Kek pon dh jd sejarah dh pon...Kek ni juri2 haku kata dap..haku sempat ngap sepotong jek. Sedap.....len kali leh buat lagikss. dh lama peram resepi ni so akhirnya dapat juga aku buat dan Alhamdulillah resultnya tak mengecewakan. Thanks ye Kak Hana...mmg best. Resepi asal dari Kak Yani MYR...tgk rata dah kek ni..umah kak Hana, Kak izahdaut dan raamaiii lagi yg dh cuba..Haku jek yg baru hegeh2 nk buat. Masa mula2 nengok resepi rasa cam rumit je...tu yg dok hold jek nk buat, tp rupanya x da la serumit mana...mahu ngan tak mahu je kan.So kak Hana dik Na nk CnP jek buat rujukan kite di masa akan datangg...halal je kak....



Source: Kak.Yani myresipi.com

Sumber:www.hanamemories.blogspot.com

Bahan-bahan

  • Karamel
  • 60g gula- hana kurangkan 2sb je. air 1sb
  • 2 sudu besar air
  • Puding
  • 2 biji telur
  • 400ml susu cair@segar
  • 35g gula
  • sedikit esen vanila
  • Kek span
  • 70g tepung gandum
  • 60g gula halus
  • 2 biji telur
  • 20g mentega- dicairkan
  • 20ml air - yang nih hana tambah

Cara-cara

  1. Sapukan loyang dengan butter lembut. Panaskan oven ke 170 degree.
  2. Sediakan karamel: Panaskan gula sehingga jadi warna perang. Kemudian tambah 2 sudu besar air. Tutup api. Tuangkan semasa masih panas-panas ke dalam loyang.
  3. Sediakan puding: Campurkan semua bahan. Kacau dengan perlahan-lahan supaya tak berbuih.Tapiskan ke dalam loyang karamel tadi.
  4. Sediakan kek span: Asingkan putih dan kuning telur. Pukul telur putih dengan separuh gula (30g) sehingga kembang.
  5. Pukul pula telur kuning dengan separuh gula(30g) lagi sehingga jadi bentuk krim.
  6. Campurkan kedua-dua adunan telur tadi. Pukul dengan perlahan-lahan sehingga sebati.
  7. Ayak tepung ke dalam adunan telur. Kacau dengan spatula dengan kaedah kaup balik.
  8. Akhir sekali masukkan butter yang telah dicairkan. Kacau sehingga sebati.
  9. Bahagi adunan kepada beberapa bahagian dan warnakan ikut pilihan masing2.
  10. Tuangkan adunan kek tadi secara berselang seli ke dalam loyang puding tadi. (adunan kek span ni akan terapung di permukaan adunan puding.. so puding tu tak payah kukus or bakar dulu.)
  11. Masukkan air suam ke dalam dulang oven. Bakar selama 40 minit atau sehingga masak.
  12. Sejukkan dulu sebelum keluarkan puding/kek dari loyang.

9 comments:

hana said...

nih yg tetiba rasa macam termengidam nieh! arghhhhhh.... sedapnyerrrrr...

DJ Dayang said...

wow! cantiknya puding kek tuuuu!...lapo plak dah....huhu

K.Nor said...

comelnyer kek na... bak sket :)

Lyza said...

cantek n nampak sedap..

izahdaut said...

uisshhhh lawoo nyeerr.... cantikk cantik... kalau dapat sesudu nih kompom nak seloyang..hehee

ilahjy said...

ting tong....ada umah tak? kami mai nak minta sepiring buat minum ptg nii..letih la hari ni kak ilah sibuk layan anak2 dari pg sampai ptg..huhuu

Mr. Mama said...

nk jugak...nk jugak....

MeknaBlog said...

Kak Hana: huhuhu..mrngidam...ada bb lg ka kak???

Kak DJ:Tq kak...sila la potong seniri ekk...

K.Nor:Tq kak. Saya budak baru belajar.

LYZA: Tq2

Izahdaut:Kak...amik le...tp loyang nk blk kak.

IlahJY:Ada2 tp tuan umah BZ skit. Sila la kak...layan diri no

Mr. Mama: Sila2..layan diri no.

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.

nuff

Categories

acar (1) anak-anak (4) Apam polkadot (2) asam pedas (2) award (2) Ayam (5) biskut (7) BM (1) Brownies (5) bubur (6) buku (1) Cake (86) Cake Deco (1) cake in jar (7) Cerita (1) Cheesecake (14) coklat (2) contest (1) cream puff (2) cupcake/Muffin (27) Daging (7) Dalca (1) Dessert (12) GA (2) Hantaran (1) Ikan (24) Info (6) Jalan-jalan (2) Jualan (1) Kek (24) Kek Lapis (5) Kerang (1) kuih muih (31) Lauk Pauk (45) Mak (1) makan (1) mee (26) Mengandung (1) Minuman (4) muffin (2) muhasabah (1) Mutiara Hati (1) Nasi (9) oven (1) pasta (1) Pizza (4) Puding (2) Pulut (1) Raya (1) Roti (20) Sayur (16) Seafood (14) sotong (4) Steamboat (2) Story mory (141) Sup (7) Tart (27) tat (7) tiramisu (2) Tools (1) Triffle (4) udang (6) Western (3)