Recent Posts

Terima kasih kepada kawan-kawan yang sudi jengah sini. Sudi-sudikanlah tinggalkan komen kawan-kawan kat sini ekk..terima kasih kepada yang selalu kongsi resepi-resepi ngan kita yang baru belajar ni. Sangat-sangat menghargainya....Semoga silaturrahim akan bertambah erat walaupon hanya di alam maya.

Jika ada yang berminat mengoder saya sedia menerima tempahan kek, cupcake dan Tat. Jika ada yang berminat untuk mengoder produk-produk homemade saya sila PM ke FB saye yer. Terima kasih.

Friday, April 15, 2011

Kek Coklat Lembab

Assalamualaikum......aduh2...windunya haku nk bebel2 kat sini. Semalan dh ada gaya2 nk buat N3..tapiiii...tapi.....sob3. Sedih ni. Korang nk tau dak citer? Nak kerrr? Meh sini haku nk stori mory..Semalan kan...lepas dinner haku dh on laptop. Pelik pula dia habaq x dak connection. Pulun la refresh tak sangga2. Korang tau apa sebabnya. Hampeh...berukband mana ada kat laptop....cisssss..hampagas. Gas toksin dan sewaktu sungguh la. Bila tanya Bigboss dia kata tettinggal kat opissss...Huwaaaaaaaaa 100x. Tensen tahap otomen dh masa tu. Bleh p tinggai...abihtu camna nihh. Semangat tgh berkoba2r..terus turun merudum tahap beku teruihh. Off laptop masuk tido....huhuhuhu. Ptg td siap tpon habaq jangan lupa waklik berukband nih..kehkehkeh.Sib bek Bigboss wak lik. Leh la haku berpoya2 kat cni malam ni. Kebetulan Bigboss ada urusan bisnes (ceewahhh). Apalagi line clear beb. Poya2 lama skit...huahuahuahua.
Mak aihhhh..panjang bebel sampai kuar tajuk. Nih kalau jawab Soklan Exam sah2 gagal ni. Sebab pendahuluan kuaq tajuk...wakakakaka. Okeh2 nak stori pasal gader2 member sekolah nih. Best. Kali ni Syima mai umah. Best sembang2 td. Dh lama  tak jumpa. Seronok habesss.....puas jg la sembang td. Tp sian hubby Syima sbb takdak geng nk borak2. Bigboss kan keja arini. Hehehehe....so arini haku buat Laksa ngan kek Coklat Lembab Fendy75@MYr. Buat cupcake skit...pastu buat sebiji kek. Yang tragisnya cupcake menjadi elok je. Yg kek sebiji tu x tau tang mana silap dia jd x besh cam yg cupcake. Pelik btui la. Geram jek. Tp apakan daya. Tu ja sempat haku buat. len kali kita gader2 len noh Syima....Jangan serik mai umah haku tau...seronok sgt jumpa ngan ang. hehehehhehehee....
Ok jom layan resepi ni. Minta Izin tuan punya reepi nk tepek disini...



Kek Coklat Lembab 
sumber: fendy75@myresipi.com

Bahan-bahan:
2 biji telur
1 cawan minyak masak
1 cawan gula pasir
1 cawan gula perang
Bahan A
1 sudu kecil vanila
1 1/2 cawan susu segar perisa coklat
1/2 cawan air campur dgn 2 sudu kecil nescafe
Bahan B
2 sudu kecil sodium bicarbonate
1 sudu kecil baking powder
1/2 cawan serbuk koko
2 cawan tepung gandum
==============================
** Topping **
1/2 cawan koko van hauten
1/2 cawan susu pekat
1 sudu besar minyak masak
c
Cara-cara:
  • Pukul telur hingga kembang
  • Masukkan gula dan pukul lagi
  • Kemudian masukkan minyak masak
  • Ayak semua bahan B dan masukkan sedikit demi sedikit ke dalam telur tadi berselang seli dengan bahan A. Gaul sehingga sebati.
  • Bakar pada suhu 170 degree selama 1 jam atau sehingga masak
  • Untuk toppingnya.. masukkan semua bahan-bahan ke dalam periuk, dengan api kecik panaskan sampai nampak dah ok…taruk je atas kek yg dah sejuk

4 comments:

ilahjy said...

salam mekna
kesian beruk alih2 dia yg dpt nama hehehe.. kak pun sma kdg2 naik hangin juga ada dua maxis dan celcom tapi wpun dok KL selalu juga jadi beruk kedua2 jenis tuuu tapi rasanya beruk lagi laju dari kura2.. kita panggil kura2band lah nanti kikiki...

♥LOVE2COOK♥ said...

That cake is to die for! I'm craving for this now! ;)

MeknaBlog said...

Kak ilahjy: heheehe...kasi dia glamerr...

MeknaBlog said...

Kak LOVE: yup..mmg bleh crazy woo ngan kek coklat ni

nuff

Categories

acar (1) anak-anak (4) Apam polkadot (2) asam pedas (2) award (2) Ayam (5) biskut (7) BM (1) Brownies (5) bubur (6) buku (1) Cake (86) Cake Deco (1) cake in jar (7) Cerita (1) Cheesecake (14) coklat (2) contest (1) cream puff (2) cupcake/Muffin (27) Daging (7) Dalca (1) Dessert (12) GA (2) Hantaran (1) Ikan (24) Info (6) Jalan-jalan (2) Jualan (1) Kek (24) Kek Lapis (5) Kerang (1) kuih muih (31) Lauk Pauk (45) Mak (1) makan (1) mee (26) Mengandung (1) Minuman (4) muffin (2) muhasabah (1) Mutiara Hati (1) Nasi (9) oven (1) pasta (1) Pizza (4) Puding (2) Pulut (1) Raya (1) Roti (20) Sayur (16) Seafood (14) sotong (4) Steamboat (2) Story mory (141) Sup (7) Tart (27) tat (7) tiramisu (2) Tools (1) Triffle (4) udang (6) Western (3)